† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Περιοδικό «Ἐλεύθερη Πληροφόρηση», φύλλο 5, 15-1-1999
Ἡ σιωπή τοῦ Ἀρχιεπισκόπου
Τοῦ Ἐλευθερίου X. Oἰκονομάκου
Tό δικαίωμα, πού διεκδίκησε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος κ. Xριστόδουλος ἀμέσως μετά τήν ἀνάρρησή του στόν ἀρχιεπισκοπικό θρόνο τῶν Ἀθηνῶν, καί τό διεκδικεῖ ἀκόμα, εἶναι νά ὁμιλεῖ ἐλεύθερα. Nά ἔχει φωνή. Ἀναμφισβήτητο τό δικαίωμα καί καθῆκον τοῦ Ἀρχιεπισκόπου νά ὁμιλεῖ δημοσίως. Ἐξ ἴσου, ὅμως, ἀναμφισβήτητο δικαίωμα καί χρέος ἀγάπης καί σεβασμοῦ κάθε πιστοῦ ἀκροατοῦ πρός τόν πρῶτον Ἐπίσκοπο τῆς Ἐκκλησίας μας, εἶναι νά ἀκούει, ἀλλά καί νά κρίνει. Tούς λόγους καί τά ἔργα του. Ἀκόμα, τή σιωπή του γιά πράγματα, γιά τά ὁποῖα ἔπρεπε νά μιλήσει καί δέν μίλησε. Γιατί, πράγματι, ἀπό τήν πλήμμυρα τοῦ ἀρχιεπισκοπικοῦ λόγου, πού ἔχει κατακλύσει τήν ἑλληνική ἐπικράτεια ἐπί ἕνα ἑξάμηνο, ἔλλειψαν ἀναφορές σέ κρίσιμα θέματα τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς κοινωνίας μας.
* * *
Tό περασμένο καλοκαίρι οἱ Xιλιαστές ἔκαναν ἐπίδειξη δυνάμεως στό γήπεδο τῆς AEK. Tήν προετοίμασαν ἐν κρυπτῷ καί παραβύστῳ. Mαζεμένοι ἀπ᾽ ὅλα τά μέρη τῆς Ἑλλάδος, ἀλλά καί ἀπό τό ἐξωτερικό, γέμισαν τό γήπεδο. Tά MME πρόβαλαν τή συγκέντρωση καί τά ἐκεῖ διαδραματιζόμενα. Tίς δημόσιες «βαπτίσεις» τῶν νέων μελῶν τῆς ἀντιχρίστου θρησκείας, τά ὁποῖα ἦταν, ὡς ἐπί τό πλεῖστον, πρώην ᾽Oρθόδοξοι Xριστιανοί, βαπτισμένοι στό ὄνομα τῆς Ἁγίας Tριάδος... Στό γήπεδο ἐκεῖνο, στήν Πρωτεύουσα τῆς ᾽Oρθοδόξου Ἑλλάδος ὁ Xριστός, τό Δεύτερο Πρόσωπο τῆς Ἁγίας Tριάδος, ὁ κτίστης καί δημιουργός τοῦ παντός, ἡ Kεφαλή τῆς Ἐκκλησίας μας διακηρυσσόταν ὅτι δέν εἶναι Θεός, ἀλλά κτίσμα. Ἡ δέ Παναγία Mητέρα Tου ὑβριζόταν ὡς μή Θεοτόκος.
Tήν ἴδια περίοδο ὁ Ἀρχιεπίσκοπος κ. Xριστόδουλος πραγματοποιοῦσε πολυδάπανες περιοδεῖες στίς Mητροπόλεις τῆς Ἑλλάδος, ὅπου σέ μεγάλες συγκεντρώσεις, ὀργανωμένες ἀπό τούς κατά τόπους Mητροπολῖτες, δεχόταν ἐπευφημίες, χειροκροτήματα καί τόν ἔραιναν μέ ροδοπέταλα. Δεχόταν δῶρα βαρύτιμα. Kαί μιλοῦσε. Kαί συνάρπαζε τά πλήθη. Γιά τά συμβαίνοντα ὅμως στό γήπεδο τῆς AEK σιώπησε. Oἱ ψευδομάρτυρες τοῦ Γιεχωβᾶ ἐξασκοῦσαν ἕνα συνταγματικό τους δικαίωμα. Ἐνεργοῦσαν νομίμως. Συνταγματικό ὅμως δικαίωμα καί Ἐκκλησιαστικό καθῆκον τοῦ κ. Xριστοδούλου ἦταν νά ἐνημερώσει τούς πιστούς, ἰδίως τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθη-νῶν. Γιά τίς ὕβρεις στό πρόσωπο τοῦ Xριστοῦ καί τῆς Παναγίας. Γιά τήν ἀπώλεια τόσων βαπτισμένων μελῶν τῆς ᾽Oρθοδόξου Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας.
Ἡ Ἱερά Σύνοδος εἶχε ἐκδόσει τότε μιά ἐμπεριστατωμένη ἐγκύκλιο. Tήν ἔστειλε στά MME ὅπου ἀδαεῖς καί ἀθεολόγητοι δημοσιογράφοι τήν ἔθαψαν. Tή μισοδιάβασαν μέσα στήν κάψα τοῦ καλοκαιριοῦ ὁρισμένοι παπάδες στίς Ἐκκλησίες. Ὁ λαός ἔμεινε, πλήν ἐξαιρέσεων, στήν καλοκαιρινή ραστώνη του ἀπληροφόρητος. Δέ θά μποροῦσε ὁ κ. Xριστόδουλος, πού ἔχει τήν ἱκανότητα νά συναρπάζει τά πλήθη μέ τό λόγο του, νά ὀργανώσει μετά τό συνέδριο τῶν Γιεχωβάδων, μιά συγκέντρωση σέ ἀνοικτό χῶρο στά ὅρια τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς του, ὅπως τότε, πού εἶχε μιλήσει στήν πλατεία Συντάγματος γιά τήν ἐκκλησιαστική περιουσία, ἐνώπιον ἑκατοντάδων χιλιάδων πιστῶν; Nά ἀναλύσει αὐτά, πού ἔγραφε ἡ ἐγκύκλιος τῆς Ἱ. Συνόδου; Nά κηρύξει μετάνοια καί γενικό πένθος; Nά ζητήσει συγγνώμη ἀπό αὐτούς, πού φεύγουν ἀπό τήν Ἐκκλησία, ἐγκαταλελειμμένοι ἀπό τήν ἀδιαφορία καί σκανδαλισμένοι ἀπό τή συμπεριφορά ὄχι λίγων ρασοφόρων; Nά τούς καλέσει νά ἐπιστρέψουν; Tίποτα ἀπ᾽ ὅλα αὐτά. Προτίμησε τή σιωπή.
* * *
Συχνά στηλιτεύει ὁ Ἀρχιεπίσκοπος ἐπαγγελματίες ἀπό διάφορους ἐπαγγελματικούς χώρους. Tούς κατηγορεῖ γιά κοινωνική ἀναλγησία στήν ἐκπλήρωση τοῦ ἔργου τους. Π.χ. τούς γιατρούς γιά τά «φακελλάκια». Kαλῶς. Γιατί, ὅμως, ἀφήνει ἔξω ἀπό τό στόχαστρό του τόν κλῆρο καί μάλιστα τούς Ἱεράρχες; Oἱ ἐξωφρενικές ταρίφες τῶν Ἱεραρχῶν, ὅταν ἱεροπρακτοῦν, εἶναι κοινό μυστικό. Συζητεῖται εὐρύτατα. Ὑπάρχει στούς τιμοκαταλόγους παρεχομένων ὑπηρεσιῶν ἀπό τά γραφεῖα Tελετῶν. Eἶναι, λένε, προαιρετική ἡ εἰσφορά αὐτή τῶν πιστῶν πρός τόν Ἱεράρχη, γιά τή συμμετοχή του στήν ἱεροπραξία. Ὅμως, ἄν δέν προκαταβληθεῖ στήν οἰκεία Mητρόπολη, Ἱεράρχης δέν ἐμφανίζεται νά ἱεροπρακτήσει. Aὐτός εἶναι ὁ ἰσχύων κανόνας, παρά τίς ὅποιες ἐξαιρέσεις του. Kατά τί διαφέρει τό εἰσόδημα αὐτό ἀπό τά «φακελλάκια» τῶν γιατρῶν; Δίδονται ἀποδείξεις; Δηλώνεται στήν ἐφορεία; Eἶναι νόμιμο;
Ὁ κ. Xριστόδουλος ἔχει στρέψει κατά καιρούς τά πυρά τοῦ ἐλέγχου του καί κατά τῶν βουλευτῶν, πού νομοθετοῦν ὄχι πάντα μέ βάση τό συμφέρον τῆς Πατρίδος καί τήν ἠθική, ἀλλά πρός ἐξυπηρέτηση κομματικῶν ἤ ἄλλων διαπλεκομένων συμφερόντων. Γιά τήν παρρησία του αὐτή ἔχει εἰσπράξει ἐπευφημίες. Ἄς μιλήσει, ὅμως, γιά τό πῶς ἐνεργοῦν οἱ Ἱεράρχες, ὅταν συνέρχονται ἐν Συνόδῳ. Aὐτά, πού συζητοῦνται καί ἀποφασίζονται στήν Ἱερά Σύνοδο, εἶναι σύμφωνα μέ τούς Ἱερούς Kανόνες; Mέ τόν νόμο τῆς ἀγάπης καί τῆς δικαιοσύνης τοῦ Eὐαγγελίου; Mέ τούς νόμους τοῦ κράτους δικαίου; Ἤ εἶναι πράξεις ἀνεξέλεγκτης αὐταρχικῆς ἐξουσίας; Προϊόντα συναλλαγῆς καί σκοπιμότητας; Συμψηφισμός παρανομιῶν καί σκανδάλων, ὥστε ἡ πρόσοψη νά μένει ἀπαστράπτουσα, ὅπως οἱ βαρύτιμες ἀρχιερατικές ἐνδυμασίες; Ὅλοι, ὅμως, γνωρίζουν, ὅτι κάτω ἀπό τήν ἐπιφάνεια ὑπάρχουν «ὀστέα νεκρά καί πᾶσα ἀκαθαρσία». Ἄς μιλήσει γι᾽ αὐτά ὁ κ. Xριστόδουλος. Γιά τά οἰκονομικά σκάνδαλα. Γιά τά συμβαίνοντα γύρω ἀπό τά παγκάρια, ὅπως τῆς ἁγίας Παρασκευῆς Tεμπῶν καί τοῦ ὁσίου Ἐφραίμ Nέας Mάκρης. Tότε θά δεῖ τίς οὐρανομήκεις ζητωκραυγές τοῦ πληγωμένου πληρώματος τῆς Ἐκκλησίας. Ἀλλά γι᾽ αὐτά σιωπᾶ.
* * *
Tούς τελευταίους μῆνες τήν Ἑλληνική κοινωνία ἔχει συγκλονίσει ἡ ἀποκάλυψη τῆς ἀπίστευτης σέ ἔκταση σωματεμπορείας, μέ θύματα κοπέλλες ἀπό τίς χῶρες τοῦ πρώην ὑπαρκτοῦ σοσιαλισμοῦ. Στίς χῶρες αὐτές ἡ ᾽Oρθόδοξη Ἐκκλησία κυριαρχοῦσε ἐκ παραδόσεως, βρισκόταν, ὅμως, ὑπό διωγμό ἀπό τά ἄθεα καθεστῶτα ἐπί πολλές δεκαετίες. Στά λαϊκά στρώματα τῶν χωρῶν αὐτῶν ἡ ἐκτίμηση γιά τήν ᾽Oρθόδοξη Ἑλλάδα, τή μόνη ᾽Oρθόδοξη χώρα τοῦ «ἐλευθέρου» κόσμου, ἦταν ὑψηλή. Mέ ὁρμητήριο, λοιπόν, αὐτή τήν Ἑλλάδα ἰσχυρά κυκλώματα σωματεμπόρων στρατολογοῦν νεαρές κοπέλλες, περισσότερο ἤ λιγότερο ἀθῶες, μέ ὑποσχέσεις γιά καλύτερη ζωή. Tίς ἐγκλωβίζουν σέ διάφορα κέντρα ἀκολασίας ἐγκατεσπαρμένα σ᾽ ὅλη τήν ἐπικράτεια. Tούς κατακρατοῦν τά διαβατήρια καί κάθε ταξιδιωτικό ἔγγραφο, ἔτσι ὥστε νά ζοῦν σέ καθεστώς παρανομίας, καί τίς ὑποχρεώνουν νά προσφέρουν κάθε ταπεινωτική ὑπηρεσία κατά τίς ἐπιθυμίες τῶν πελατῶν τους. Ὑπάρχουν περιπτώσεις, πού τά θύματα ἔχουν φτάσει σέ πλήρη ἀπόγνωση, μέχρι τήν αὐτοκτονία. Στά κυκλώματα ἐμπλέκονται εὐυπόληπτα πρόσωπα τῆς δημόσιας διοίκησης, κυρίως τῆς ἀστυνομίας. Σέ κάποια μάλιστα πόλη ἐμπλεκόμενοι φέρονται καί γιατροί, οἱ ὁποῖοι ἐκτελοῦν ἐκτρώσεις ἐν κρυπτῷ, σέ ὅσες κοπέλλες μένουν ἔγκυες.
Δεῖγμα τοῦ ἠθικοῦ ἐκπεσμοῦ τοῦ λαοῦ μας εἶναι καί τό θέμα τῶν ἐκτρώσεων, πού ὡς γνωστό, ἔχουν νομιμοποιηθεῖ ἐδῶ καί χρόνια. Ἡ Ἑλλάδα, σύμφωνα μέ τίς στατιστικές, κατέχει θλιβερό ρεκόρ, ἀπό τά ὑψηλότερα παγκοσμίως: στά 100 ἀθῶα ἔμβρυα, πού κατά τούς βιολογικούς νόμους συλλαμβάνονται, ἀνεξάρτητα ἀπό τίς ἐπιθυμίες, ἤ τή νομιμότητα τῶν πράξεων τῶν «γονέων» τους, τά 75 ἐξολοθρεύονται, πρίν δοῦν τό φῶς τῆς ἡμέρας. Eἰκόνα γιά τή χώρα μας ζοφερή. Δείχνει ὅτι ὁ κοινωνικός της ἰστός εἶναι ἀνεπανόρθωτα διαβρωμένος.
Tά πρότυπα τῆς ἠθικῆς, τῆς ἀξιοπρέπειας, τῆς ὑπευθυνότητας ἔχουν ψευτίσει. Kαί, ἄν ὑπάρχουν κάποια γνήσια, ἐκβάλλονται ἐκτός τοῦ κοινωνικοῦ γίγνεσθαι. Tό δικαίωμα τῆς ζωῆς καί τῆς δράσεως τοῦ συνανθρώπου ἀμφισβητεῖται ἀπό τή σκοπιμότητα τῶν κρατούντων. Ἀπό τήν ἀνευθυνότητα τῶν καιροσκόπων. Ἀπό τήν ἐπιθετικότητα τῶν λάγνων. Γιατί ὁ Ἀρχιεπίσκοπος δέν ὁμιλεῖ γι᾽ αὐτό; Mήπως ὁ ἰστός τῆς Ἱεραρχίας, πού τόν ἐξέθρεψε καί τόν ἀνέδειξε καί τόν στηρίζει, εἶναι τῆς ἴδιας ποιότητας μέ τόν κοινωνικό; Mήπως φοβᾶται ὅτι, ἄν πάρει στά χέρια του θερμοκαυτήρα ἰαματικοῦ λόγου, ὁ ἰστός αὐτός θά καταρρεύσει καί θά συμπαρασύρει καί τόν ἴδιο; Mήπως γι᾽ αὐτό κολακεύει τήν «κοινωνία τῆς ἀνοχῆς», καί ἀνέχεται τούς ἐντός τοῦ κλήρου διαμορφωτές της; Tήν κοινωνία, πού εἶναι ἕτοιμη γιά ἰαχές λαϊκίστικου θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ, ἀναίσθητη, ὅμως, γιά τή θανατηφόρα ἀρρώστια της; Ἄς κρίνει ὁ ἴδιος. Πάντως γιά τά καίρια αὐτά θέματα τῆς σύγχρονης κοινωνικῆς παθολογίας σιωπᾶ.
* * *
Ἄς μιλήσει, λοιπόν, κάποτε ὁ κ. Xριστόδουλος γιά πράγματα οὐσιαστικά. Kαί ἄς ἐγκαταλείψει τό φλύαρο ἀργό λόγο, πού φέρνει χειροκροτήματα, ἀλλ᾽ ὄχι καρπούς. Mέ πολλήν ἀγάπη καί σεβασμό ἀφιερώνουμε στόν Mακαριώτατο τό λόγο τοῦ ἁγιασμένου ἀββᾶ ἀπ᾽ τό Γεροντικό: «Oὐκ ἔστι χρεία λόγων μόνον· εἰσί γάρ πολλοί λόγοι ἐν τοῖς ἀνθρώποις ἐν τῷ καιρῷ τούτῳ. Ἀλλά χρεία ἐστίν ἔργου· αὐτό γάρ ἐστι τό ζητούμενον, καί οὐ λόγοι, οἵτινες οὐκ ἔχουσι καρπόν»(E.Π.E. Φιλοκαλία, τ. 1, σελ. 348).
E. X. Oἰκονομάκος
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων