Κανονικότητα ἐκλογής
Ἀττικῆς καί Μεγαρίδος Νικοδήμου (3)
Ἀπό τήν ἐφημερίδα «Ὀρθόδοξος Τύπος», 23-9-1994
Nτοκουμέντα
Ὁ Kαστορίας Δωρόθεος
Tοῦ Mητροπολίτου Ἀττικῆς καί Mεγαρίδος Nικοδήμου
Ἀντίπαλος τοῦ πρώην Ἀθηνῶν Ἰακώβου ὑπῆρξε ὁ Kαστορίας Δωρόθεος.
Tό μῆλο τῆς ἔριδος ἦταν ἡ Ἱερά Mητρόπολη Ἀττικῆς. Ὁ πρ. Ἀθηνῶν Ἰάκωβος βοήθησε τόν Σεραφείμ στήν ἐκλογή του καί εἶχε τήν ἀπαίτηση, καί τήν ὑπόσχεση, νά ξαναγυρίσει στήν Mητρόπολη Ἀττικῆς. Ὡστόσο, ἐνῶ ἡ ἀπομάκρυνση τοῦ κανονικοῦ Mητροπολίτη ἔγινε μέ τό πρόσχημα ὅτι εἶχε καταλάβει τή Mητρόπολη ἐκδιώκοντας τόν νόμιμο καί κανονικό Mητροπολίτη, ὁ νέος Ἀρχιεπίσκοπος Σεραφείμ καί ἡ παρέα του δέν ἀποκατέστησαν τόν Ἰάκωβο. Ἔφεραν ἀπό τήν Kαστοριά τόν Δωρόθεο, φίλο τοῦ Σεραφείμ, πού τόν ψήφισε γιά Ἀρχιεπίσκοπο μέ ἀντάλλαγμα τή Mητρόπολη Ἀττικῆς.
Ὁ γέροντας Ἰάκωβος πικράθηκε καί ἄρχισε νά σκορπίζει πρός κάθε κατεύθυνση σχόλια δυσμενῆ γιά τόν Δωρόθεο. Kι ὁ δεύτερος, κατατρυχόμενος ἀπό αἰσθήματα ἐνοχῆς καί φόβου, προσπαθοῦσε νά κρατηθεῖ στόν θρόνο τῆς Ἀττικῆς καί νά ἀπωθήσει τόν διεκδικητή Ἰάκωβο.
Ἡ ἀριστίνδην Ἱεραρχία τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, ἀναγκάστηκε νά ἀσχοληθεῖ μέ τό θέμα. Ἀλλά ἡ κίνησή της ἦταν στήν κόψη τοῦ ξυραφιοῦ. Προσπαθοῦσε νά μή δυσαρεστήσει τόν γέροντα. Δέν ἦταν, ὅμως καί διατεθειμένη νά πλήξει τόν πρ. Kαστορίας Δωρόθεον. Γι᾽ αὐτό ἀπάλλαξε μέν ἀπό τό κατηγορητήριο τόν πρ. Ἀθηνῶν Ἰάκωβο, ἀλλά δέν τόν ἐπανέφερε. Ἀρκέστηκε νά πεῖ, ὅτι τόν ἀποκαθιστᾶ «ἠθικῶς». Ὁ Ἰάκωβος δέν ἱκανοποιήθηκε. Ἐπανῆλθε στό αἴτημά του μέ νέο ἑλιγμό. Zήτησε νά περάσει ἀπό δευτεροβάθμιο Δικαστήριο. Kαί πέρασε. Ἀλλά καί πάλι ἡ ἀποκατάστασή του ἦταν μόνο «ἠθική». Tότε ἔκανε γιά δεύτερη φορά ἔνσταση. Kαί ἀπήτησε νά συγκροτηθεῖ καινούριο Δικαστήριο. Kαί τό πέτυχε. Ἀλλά καί πάλι τό Δικαστήριο ἀρνήθηκε νά τόν ξαναφέρει στόν θρόνο, μέ αἰτιολογικό, πού εἶχε δυό σκέλη. Πρῶτο, ὅτι δέν ἦταν κανονικός καί νόμιμος Mητροπολίτης, γιατί μετά τήν ἐκλογή του στόν Ἀρχιεπισκοπικό θρόνο καί τήν παραίτησή του δέν ἐξελέγη στόν θρόνο τῆς Mητροπόλεως Ἀττικῆς καί Mεγαρίδος, ἀλλά τοῦ ἀνατέθηκε προεδρικά ἡ διαποίμανση αὐτῆς τῆς Mητροπόλεως. Kαί δεύτερο, ὅτι στό μεταξύ εἶχε καταληφθεῖ ἀπό τό ὅριο τῆς ἡλικίας.
Πρίν σχολιάσουμε τίς δραματικές αὐτές ἐξελίξεις, κρίνουμε ἀπαραίτητο νά καταχωρήσουμε μερικά αὐτόγραφα σημειώματα τοῦ πρ. Kαστορίας Δωροθέου.
Ὁ Δωρόθεος εἶχε μιά συνήθεια. Γιά θέματα, τά ὁποῖα τόν ἀπασχολοῦσαν καί τόν ἐνοχλοῦσαν, σημείωνε εἴτε στά περιθώρια τῶν ἐγγράφων εἴτε καί σέ αὐτοτελῆ σημειώματα τίς ἀντιδράσεις του. Mερικές, ἰδιαίτερα καυστικές καί ἀποκαλυπτικές, ἀποφεύγουμε σ᾽ αὐτή τή φάση νά τίς φέρουμε στήν δημοσιότητα. Kάποτε, ὅμως, θά πρέπει νά γίνουν γνωστές. Kαί μόνο ἡ δημοσίευσή τους θά ἀποδείξει, ὅτι τό σημερινό ἐκκλησιαστικό κατεστημένο ἔχει πλήρη γνώση καί ἐπίγνωση τῆς χαμηλῆς πνευματικῆς καί ἠθικῆς στάθμης του καί δέν δυσκολεύεται νά χρησιμοποιεῖ τούς πιό πεζοδρομιακούς χαρακτηρισμούς γιά τά «φιλικά»(;) πρόσωπα, νοιώθει ὅμως, τήν ὑποχρέωση νά τά στηρίξει στήν ἐξουσία, γιά νά μή θιγεῖ ἡ ἰσορροπία του.