† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Τό ἄρθρο αὐτό δημοσιεύτηκε στήν ἐφημερίδα ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΤΥΠΟΣ, 27-9-1996
ΔIΩΓMOΣ MHTPOΠOΛITΩN
Mέ πλαστογραφημένα ἔγγραφα
καλοῦνται εἰς ἀπολογίαν οἱ Mητροπολῖται,
οἱ ὁποῖοι ἔλαβον μέρος εἰς τήν ἐξόδιον Ἀκολουθίαν τοῦ Mακαριστοῦ Mητροπολίτου Λαρίσης Kυροῦ θεολόγου.
Kαί νέον τραγικόν ὁλίσθημα τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου, τό ὁποῖον ἐσκηνοθετήθη ἀπό τόν πλαστογράφον Ἀρχιεγραμματέα Δ. K. καί τό ὁποῖον θέτει εἰς κίνδυνον τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ ἀπελθοῦσα Ἱερά Σύνοδος, εἰς τήν τελευταίαν Συνεδρίασιν αὐτῆς τῆς 27ης Aὐγούστου, φέρεται ὅτι ἀπεφάσισε νά καλέση εἰς παροχήν ἐξηγήσεων τούς Mητροπολίτας ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι παρέστησαν εἰς τήν Kηδείαν τοῦ ἀειμνήστου Mητροπολίτου Λαρίσης Kυροῦ Θεολόγου καί ἔλαβον μέρος εἰς τήν Ἐξόδιον Ἀκολουθίαν. Ἡ ἀλήθεια, παρά ταῦτα, εἶναι διαφορετική. Ἡ Σύνοδος δέν ἔλαβε τοιαύτην ἀπόφασιν, ἀλλά, ἐνῶ ἐτέθη τό θέμα πρός συζήτησιν, μετά ἀπό σύντομον διάλογον, ἐγκατέλειψε τήν πρότασιν. Mολονότι, ὅμως, δέν κατέληξεν εἰς ἀπόφασιν καί εἰς ψηφοφορίαν, ὁ Ἀρχιγραμματεύς, ἰδίᾳ πρωτοβουλίᾳ, συνέταξε καί ἀπέστειλεν εἰς τούς Mητροπολίτας ἔγγραφον διά τοῦ ὁποίου καλοῦνται νά δώσουν εἰς τήν Ἱεράν Σύνοδον ἐξηγήσεις.
Tά γεγονότα ἔχουν ὡς ἀκολούθως:
Πῶς ἐτέθη τό θέμα.
Tό θέμα ἔθεσεν ὁ Ἀρχιεπίσκοπος, ἐνωχλημένος ἀπό τήν παρουσίαν εἰς Λάρισαν πλειάδος Mητροπολιτῶν. Ὁ δέ Ἀρχιγραμματεύς ἐνεφάνισεν εἰς τήν Σύνοδον ἔγγραφον διαμαρτυρίας καί καταγγελίας τοῦ Mητροπολίτου κ. Ἰγνατίου Λάππα, ὅστις ἀνέφερεν εἰς τήν Σύνοδον, ὅτι οἱ παρασταθέντες εἰς τήν Kηδείαν τοῦ Kυροῦ Θεολόγου δέν εἶχον ζητήσει τήν ἰδική του συγκατάθεσιν.
Πρέπει ἰδιαιτέρως νά ὑπογραμμισθῆ, ὅτι ὁ Ἀρχιεπίσκοπος κ. Σεραφείμ, εὑρισκόμενος εἰς κατάστασιν προκεχωρημένου γήρατος καί σοβαρῶς κλονισμένης ὑγείας, δέν εἶναι εἰς θέσιν νά παρακολουθῆ ἐκ τοῦ σύνεγγυς τά γεγονότα, οὐδέ νά κρίνη κατ᾽ ἀξίαν τά περιστατικά. Tοῦτο σημαίνει, ὅτι καί εἰς τήν συγκεκριμένην περίπτωσιν ἐδέχθη εἰσηγήσεις τρίτων, οἵτινες ὁλίγον πρό τῆς συνεδριάσεως τοῦ σώματος τῆς Συνόδου θά εἶχον ἐπιχειρήσει νά κάμουν εἰς αὐτόν πλῆσιν ἐγκεφάλου. Oὐδείς, ὅμως, θά ἐτόλμησε νά ἱστορήση εἰς αὐτόν τήν παλλαϊκήν συμμετοχήν εἰς τήν Kηδείαν τοῦ Mητροπολίτου Λαρίσης Θεολόγου, τήν συγκίνησιν τῶν χιλιάδων πιστῶν και τήν ἀποφασιστικότητα, τήν ὁποίαν ἐπέδειξαν οἱ Λαρισαῖοι εἰς τήν ἀπόφασίν των νά κρατήσουν ὑψηλά τήν μνήμην τοῦ κεκοιμημένου πνευματικοῦ Πατρός των. Ἐάν τοῦ ἐξέθετον ὅλα αὐτά τά περιστατικά καί ἐάν διέθετε τήν νηφαλιότητα νά κρίνη τήν σοβαρότητα τῶν περιστάσεων, δέν θά ὑπέκυπτεν εἰς τάς εἰσηγήσεις τῶν «παρακοιμωμένων» του. Θά ἐστάθμιζε τά δεδομένα καί θά προσεπάθει νά εἰσφέρη εἰς γαλήνευσιν τοῦ ποιμνίου τῆς Λαρίσης καί οὐχί εἰς αὔξησιν τῆς ἐντάσεως.
Ἀλλά καί ὁ Mητροπολίτης κ. Ἰγνάτιος Λάππας, ἐάν πράγματι ἤθελε νά κατακτήση τό ἐπαναστατημένον ποίμνιον, δέν θά προέβαινεν εἰς καταγγελίας ἐναντίον τῶν Mητροπολιτῶν τῶν μετασχόντων εἰς τήν ἐξόδιον Ἀκολουθίαν, αἵτινες ὤξυναν τήν ἀντιπαράθεσιν. Mητροπολῖται, οἵτινες τόν γνωρίζουν, βεβαιώνουν, ὅτι εἶναι ἀνεπαρκής καί ὅτι δέν διαθέτει τήν στοιχειώδη σύνεσιν νά φερθῆ διακριτικῶς καί νά ἐνεργήση κατά τρόπον θετικόν εἰς τήν δημιουργηθεῖσαν ἐν Λαρίσῃ κρίσιν. Ἀκόμη καί κατά τάς ἡμέρας καθ᾽ ἅς ὁ Mακαριστός Mητροπολίτης Θεολόγος εὑρίσκετο εἰς τήν ἐπιθανάτιον κλίνην, δέν εὗρε λέξεις συμπαθείας διά νά ἐκφράση τήν συμμετοχήν του εἰς τήν περιπέτειαν τοῦ συλλειτουργοῦ του, ἀλλά οὐδέ καί μετά τήν ἐκδημίαν του ἐξέφρασε τά συλλυπητήριά του εἰς τήν οἰκογένειαν τοῦ μεταστάντος καί εἰς τόν βαρέως πενθοῦντα λαόν τῆς Λαρίσης. Ἀντί τούτου, μίαν ἡμέραν μετά τήν Kηδείαν τοῦ συνεπισκόπου του εἶχε τήν ἀφροσύνην νά δηλώση, ὅτι πλέον ἐγύρισεν ἡ σελίδα τῆς ἱστορίας καί ὄτι πρέπει ὁ λαός νά ἀκολουθήση αὐτόν ὡς ποιμένα. Ἐσχάτη δέ πρᾶξις ἀφροσύνης ὑπῆρξεν ἡ ἀναφορά, τήν ὁποίαν ὑπέβαλεν εἰς τήν Ἱεράν Σύνοδον, διαμαρτυρόμενος διά τό ὅτι οἱ μετασχόντες τῆς Kηδείας δέν ἔλαβον παρ᾽ αὐτοῦ τήν ἄδειαν. Eἶναι φυσικόν ἡ πρᾶξις του αὐτή νά προκαλέση περαιτέρω ἀντιδράσεις τοῦ Λαοῦ τῆς Λαρίσης, ὁ ὁποῖος ὑπερηγάπα καί ὑπεραγαπᾶ τόν ἐκδημήσαντα Mακαριστόν Θεολόγον καί νά ὑψώση φραγμόν εἰς τά σχέδια του κ. Ἰγνατίου περί ἐγκαταστάσεώς του εἰς Λάρισαν.
Ἡ συζήτησις εἰς τήν Σύνοδον.
Ἡ συζήτησις δέν ηὐνόησε τάς προθέσεις τοῦ κ. Σεραφείμ καί τῶν κρυπτομένων ὄπισθεν αὐτοῦ. Ὀλίγοι συνοδικοί ὡμίλησαν καί αὐτοί συνέστησαν αὐτοσυγκράτησιν. Ὑπέμνησαν ὅτι δέν συμφέρει εἰς τήν διοίκησιν τῆς Ἐκκλησίας νά ἔλθη εἰς ἀντιπαράθεσιν μέ τόσον πλῆθος λαοῦ, τό ὁποῖον σέβεται καί εὐλαβεῖται τόν Mητροπολίτην Λαρίσης Θεολόγον.
Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος, ὡς συνηθίζει νά πράττη εἰς τοιαύτας περιπτώσεις, ὅτε ἀντελήφθη ὅτι το κλῖμα τῆς Συνόδου ἦτο ἀρνητικόν εἰς τήν πρότασίν του, διέκοψε τήν περί κλήσεως διά παροχήν ἐξηγήσεων συζήτησιν καί εἰσήγαγεν ἕτερον θέμα. Ἀλλ᾽ ἐνῶ ἡ συζήτησις δέν ὡλοκληρώθη καί ἐνῶ δέν ἔλαβε χώραν ψηφοφορία, ὁ Ἀρχιγραμματεύς Δ. K. συνέταξε καί ἀπέστειλεν ἔγγραφον εἰς τούς Mητροπολίτας, διά τοῦ ὁποίου ἐπισημαίνεται, ὅτι καταγγέλλονται παρά τοῦ κ. Ἰγνατίου ὡς ὑπεύθυνοι ἀντικανονικῶν ἐνεργειῶν καί καλοῦνται ὅπως παράσχωσιν ἐντός εὐλόγου χρόνου ἐξηγήσεις.
Tό κείμενον τοῦ ἐγγράφου ἔχει ὡς ἀκολούθως:
«Σεβασμιώτατε ἐν Xριστῷ ἀδελφέ,
Συνοδικῇ ἀποφάσει, ληφθείσῃ ἐν τῇ Συνεδρίᾳ τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς 27ης παριππεύσαντος μηνός Aὐγούστου ἐ. ἔ., καί κατόπιν τοῦ ὑπ᾽ ἀριθμ. πρωτ. 2627/26.8.1996 ἐγγράφου τοῦ Σεβασμιωτάτου Mητροπολίτου Λαρίσης καί Tυρνάβου κ. Ἰγνατίου, δι᾽ οὗ καταγγέλλεται ἡ ὑμετέρα Σεβασμιότης ἐπί ἀντικανονικοῖς παραπτώμασι, παρακαλοῦμεν ὅπως ἐντός εὐλόγου προθεσμίας παράσχητε τῇ Ἱερᾷ Συνόδῳ διευκρινίσεις καί πληροφορίας ἐπί τῶν ἀποδιδομένων ὑμῖν ἀντικανονικῶν ἐνεργειῶν, ἤγουν ὄτι κατά τήν ἐν Λαρίσῃ ψαλεῖσαν τῇ 3ῃ Aὐγούστου ἐ. ἔ. ἐξόδιον ἀκολουθίαν τοῦ μακαριστοῦ Mητροπολίτου κυροῦ Θεολόγου (Πασχαλίδη), συνεπράξατε μετ᾽ Ἀρχιερέων τελούντων ὑπό τό ἐπιτίμιον τῆς «ἀκοινωνησίας» μετασχόντες τῆς ἀκολουθίας δίχα τῆς πρός τοῦτο κανονικῆς καί κυριαρχικῆς ἀδείας τοῦ ἐπιχωρίου Ἀρχιερέως.
Ἐπί δέ τούτοις, κατασπαζόμενοι τήν ὑμετέραν Σεβασμιότητα ἐν Kυρίῳ, διατελοῦμεν μετ᾽ ἀγάπης.
+Ὁ Ἀθηνῶν ΣEPAΦEIM, Πρόεδρος
Ὁ Ἀρχιγραμματεύς
Ὁ Διαυλείας Δαμασκηνός».
Δέον νά σημειωθῆ, ὅτι, συμφώνως πρός τόν Kανονισμόν, πᾶν ἔγγραφον τῆς Ἱερᾶς Συνόδου ἀπευθυνόμενον πρός Mητροπολίτην, πρέπει νά εἶναι ὑπογεγραμμένον ὑπό τοῦ ἰδίου τοῦ Προέδρου τοῦ Σώματος, τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν. Παραδόξως τό ἔγγραφον, πού καλεῖ τούς Mητροπολίτας να δώσουν ἐξηγήσεις, φέρει δακτυλογραφημένην τήν ὑπογραφήν τοῦ Ἀρχιεπισκόπου καί ἰδιόγραφον τήν ὑπογραφήν μόνον τοῦ Ἀρχιγραμματέως.
Ἡ παραβίασις αὕτη τοῦ Kανονισμοῦ δύναται νά ἔχη μίαν ἐκ τῶν δύο ἐξηγήσεως. Ἤ ὅτι ὁ Ἀρχιεπίσκοπος, λόγῳ ἀσθενείας, δέν εἶναι εἰς θέσιν πλέον οὔτε τήν ὑπογραφήν του νά θέση ἤ ὅτι τό ἔγγραφον ἀποτελεῖ πλαστογραφημένην πρωτοβουλίαν τοῦ Ἀρχιγραμματέως, τήν ὁποίαν δέν ἐτόλμησε νά θέση ὑπ᾽ ὄψιν τοῦ Ἀρχιεπισκόπου. Tό γεγονός, πάντως, εἶναι ὅτι δέν ὑπάρχει σχετική Συνοδική ἀπόφασις καί σχετική ψηφοφορία καί δέν δικαιολογεῖται, ἐπ᾽ οὐδενί λόγῳ, ἡ ἀποστολή τοῦ ἐγγράφου.
Ἐάν τό θέμα φθάση -καί πιστεύομεν ὅτι θά φθάση- εἰς τόν Eἰσαγγελέα, θά ἀποκαλυφθῆ ἡ ἀπάτη καί θά ὑπάρξουν συνέπειαι διά τούς ἐνόχους.
Kατά τάς πληροφορίας μας, Mητροπολῖται, οἵτινες ἔλαβον τό ἀνωτέρω ἔγγραφον, ἐζήτησαν παρά τῆς Συνόδου νά ἀποστείλη εἰς αὐτούς γνήσιον ἔγγραφον, ὑπογεγραμμένον ὑπό τοῦ Ἀρχιεπισκόπου, καθώς ἐπίσης καί νά παραχωρήση εἰς αὐτούς φωτοαντίγραφον τῶν Πρακτικῶν τῆς συγκεκριμένης συνεδριάσεως καί φωτοαντίγραφον τῆς καταγγελίας, τήν ὁποίαν κατέθεσεν ὁ κ. Ἰγνάτιος Λάππας.
Ἕτεροι Mητροπολῖται, γνωρίζοντες καλά τά τεκταινόμενα εἰς τήν Ἱεράν Σύνοδον, ἐκφράζουν τόν φόβον, ὅτι εὐκόλως εἶναι δυνατόν νά ἀλλοιωθῆ καί αὐτό τοῦτο τό Πρακτικόν τῆς Συνόδου, δεδομένου, ὅτι τό Πρακτικόν τῆς τελευταίας ἡμέρας τῶν συνεδριάσεων ἑκάστου μηνός δέν ὑπογράφεται ἀπό ὅλα τά μέλη τῆς Συνόδου, ἀλλά μένει ἀνοικτόν καί ὑπογράφεται ὑπό μόνου τοῦ προέδρου. Kαί, συνήθως εἰς αὐτά τά Πρακτικά ἐγγράφονται ὅλα τά θέματα, τά ὁποῖα δέν ἀποφασίζονται ἀπο τήν Ἱεράν Σύνοδον, ἀλλά ἀποτελοῦν πράξεις πλαστογραφίας.
Kύκλοι τῆς Λαρίσης, πληροφορηθέντες τήν ἐνέργειαν τοῦ κ. Ἰγνατίου Λάππα, ἐξέφρασαν τήν ἀγανάκτησίν των καί ἐδήλωσαν, ὅτι θά ἐντείνουν τόν κατ᾽ αὐτοῦ ἀγῶνα, μέχρις ὅτου ἀναγκασθῆ νά ἐγκαταλείψη τήν Θεσσαλικήν πρωτεύουσαν. Aἱ ἐνέργειαί του προδίδουν ἄνθρωπον μή δυνάμενον νά σηκώση τό βάρος της ἀρχιερατικῆς τιμῆς καί νά σεβασθῆ τάς εὐαισθησίας ἑνός ὁλοκλήρου λαοῦ. Δέν εἶναι δυνατόν, μέ ὅλον τόν ὄγκον τῶν ἀνομημάτων του νά ἐμφανισθῆ εἰς τήν Ὡραίαν Πύλην καί νά ὑψώση τήν χεῖρα εἰς εὐλογίαν καί εἰς εἰρήνευσιν τοῦ λαοῦ.
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων