† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Τό ἄρθρο αὐτό δημοσιεύθηκε στό περιοδικό «Ἐλεύθερη Πληροφόρηση», φύλλο 96, 1-11-2002
Τεχνητή γονιμοποίηση ἡγεσίας
Μητροπολίτου Ἀττικῆς καί Μεγαρίδος Νικοδήμου
Μήν ἐκπλαγεῖτε. Ἡ μέθοδος τῆς τεχνητῆς γονιμοποίησης ἔχει ἐπεκταθεῖ. Δέν περιορίζεται στά παιδιά τοῦ σωλήνα. Μᾶς προσφέρει καί τά εἴδωλα τῆς ἐποχῆς. Τά ἐξέχοντα ἐκθέματα, πού μποροῦν νά ἀναδείξουν τό πάνθεο τῶν ἡρώων καί τῶν πρωταγωνιστῶν τοῦ πολιτισμοῦ. Καί μᾶς καθιερώνει τά ἡγετικά στελέχη, πού μποροῦν νά κρατήσουν, γερά καί ἀποτελεσματικά, στά ἐκλεπτυσμένα τους χέρια, τά σκῆπτρα τῆς ἐξουσίας καί νά ποδηγετήσουν ὅλους ἐμᾶς στήν εὐμάρεια καί στήν ἀναβαθμισμένη ἀξιοποίηση τῶν ἀγαθῶν τοῦ πολιτισμοῦ.
Μή θεωρήσετε τήν ἀνακοίνωσή μου καί τήν ὑπογράμμισή μου σφήνα ἐκφυλιστική ἤ χιουμοριστικό παιχνίδισμα μέ τά ἐπιτεύγματα τῆς σύγχρονης ἐπιστήμης. Τή γραφίδα μου δέν τήν κινεῖ μιά τέτοια πρόθεση. Αὐτό, πού σᾶς παρουσιάζω, ἀποτελεῖ, ἁπλά καί μόνο, φωτογράφιση τῆς πραγματικότητας. Ἐπισήμανση τῆς νέας τεχνικῆς, πού λειτουργεῖ μέ τούς δικούς της νόμους καί μέ τά δικά της, παράδοξα, ἀποτελέσματα.
Ὁ τεχνητός σωλήνας, ἀπό τόν ὁποῖο περνάει τό γενετικό ὑλικό καί ἀναπτύσσεται καί διαμορφώνεται σέ πνευματικές ἰδιοφυΐες ἤ σέ ἡγετικά στελέχη τοῦ κοινωνικοῦ σώματος, εἶναι ἡ τηλεόραση. Ναί, ἡ τηλεόραση. Αὐτό τό μαγικό μηχάνημα, πού ἀνεβάζει στή σκηνή τῆς ἐπικαιρότητας καί προβάλλει στά ἀνοιχτά παράθυρα τῆς τηλεθέασης καί τῆς τηλεαποβλάκωσης τά πρόσωπα τῆς ἐπιλογῆς του, ὡς μοναδικά καί ὡς τέλεια, ἱκανά νά δώσουν βηματισμό στίς πλατειές μάζες καί νά διαχειριστοῦν τά πολύπλοκα προβλήματα τοῦ αἰώνα.
Μέ τό ἄναμα τῶν φώτων καί μέ τό ἄνοιγμα τῶν παραθύρων, τά ἀσήμαντα πρόσωπα γίνονται σημαντικά, οἱ βωβοί περπατητές τοῦ δρόμου τῆς ζωῆς ἀποκτοῦν φωνή καί ἐκκωφαντικό λόγο, οἱ γόνοι τῶν μεγάλων τζακιῶν (σέ κάποιες περιστάσεις καί τῶν μεγάλων ἀναρχικῶν ἤ τρομοκρατικῶν ὁμάδων) ἀναδεικνύονται ἀπόγονοι ἡρώων καί ὁ κατάλογος τῆς νέας ἡγεσίας συμπληρώνεται.
Σέ παλιές ἐποχές ὁ τοκετός τῆς ἡγεσίας, τῆς πνευματικῆς, τῆς πολιτικῆς, τῆς στρατιωτικῆς καί τῶν ποικίλων ἄλλων κλάδων τοῦ ἱστορικοῦ “γίγνεσθαι”, ἦταν μιά διαδικασία πολύπλοκη καί πραγματικά ἐπώδυνη. Προϋπέθετε μόχθο καί κατάρτιση. Ἄσκηση καί ἐπίδοση στά ἀθλήματα τοῦ ἤθους. Ἐπίδειξη ἱκανότητας, πού ξεπερνάει τά μέτρα τῆς μεσότητας. Καταξίωση, πού δέ σκηνοθετεῖται μέ τόν τεχνητό φωτισμό, μέ τό σπάταλο μακιγιάζ καί μέ τήν ὑπόδειξη τῶν δασκάλων τῆς τέχνης τῆς ἐπικοινωνίας. Ὅλα τά προσόντα εἶχαν τόν αὐθορμητισμό τῆς ἀμεσότητας. Καί ὅλες οἱ πρωτοβουλίες ἐλέγχονταν ἀπό τούς αὐτόπτες μάρτυρες. Τούς ἡγέτες τούς γεννοῦσε, μέσα ἀπό τό σῶμα του, μέ μακρόχρονη κυοφορία καί μέ ὀδύνη ὁ λαός. Αὐτός ὁ λαός, πού κληρονομεῖ τή σάρκα του, τά χαρίσματά του καί τά ἐλαττώματά του. Καί, πού ξέρει νά διαλέγει τούς ἄριστους, γιά νά τούς ἀνυψώσει στούς κορυφαίους θώκους τῆς ἐξουσίας.
Σήμερα, ἀρκεῖ κάποιο παρασκήνιο ἤ κάποια παρασυναγωγή νά χρίσει τόν ἐκλεκτό ἤ τόν εὐνοούμενο. Καί νά τόν ἐμφανίσει, καλοστολισμένο καί καλομακιγιαρισμένο, μέ στημένο χαμόγελο καί μέ ξύλινο λόγο, στά τηλεοπτικά παράθυρα. Ἡ πρώτη ἐμφάνιση σηματοδοτεῖ τήν πρώτη γνωριμία. Ἡ δεύτερη, ἡ τρίτη, ἡ τέταρτη τυπώνουν στό μυαλό τοῦ τηλεθεατή τήν εἰκόνα, μέ ἐκτύπωση ἀνεξίτηλη. Καί τήν καθιερώνουν. Ὅταν φτάσει ἡ στιγμή τῆς κάλπης, ὁ ψηφοφόρος ἔχει στό θυλάκιο τῆς μνήμης του καί τήν εἰκόνα τοῦ προσώπου καί τό ὄνομα. Καί εἶναι ἕτοιμος καί πρόθυμος νά ρίξει τό ψηφοδέλτιο.
Ὁ δοκιμαστικός σωλήνας ἔχει λειτουργήσει ἄψογα. Τό ἔμβρυο ἀναπτύχθηκε. Ὁ τοκετός ἔγινε. Καί μάλιστα ἀνώδυνα. Μέσα στά φῶτα, στίς ἰαχές, στίς ἐπιδοκιμασίες καί στά χειροκροτήματα τῆς ὁμάδας ἤ τῶν ὁμάδων, πού διαχειρίζονται ἤ διαπλέκονται μέ τούς μηχανισμούς τῆς ἠλεκτρονικῆς πληροφόρησης. Ἡ κοινωνία ἐμπλουτίστηκε μέ τήν ἀπαραίτητη ἡγεσία. Καί τό πρόβλημα, τό αἰώνιο μεγάλο πρόβλημα τῆς ἐπιλογῆς τῶν ἄξιων, λύθηκε. Ἄν λύθηκε!!
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων