† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Ἀνάσταση καί τό Φῶς (4)
Ὁ Κανών,
ποίημα Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ
ᾨδὴ γ', Ἦχος α΄, Ὁ εἱρμὸς
Κείμενο «Δεῦτε πόμα πίωμεν καινόν, οὐκ ἐκ πέτρας ἀγόνου τερατουργούμενον, ἀλλ' ἀφθαρσίας πηγήν, ἐκ τάφου ὀμβρήσαντος Χριστοῦ, ἐν ᾧ στερεούμεθα». |
Μετάφραση Ἐλᾶτε νά πιοῦμε ἀπό τό καινούργιο πιοτό, ὄχι ἐκεῖνο πού ἀνάβλυσε μέ θαυμαστό τρόπο ἀπό τήν ἄγονη πέτρα στήν ἔρημο, ἀλλά ἄς πιοῦμε πηγή ἀφθαρσίας τήν ὁποία πήγασε ὁ Χριστός ἀφοῦ ἀναστήθηκε ἀπό τόν πέτρινο τάφο, στόν ὁποῖο στερεωνόμαστε. |
Θεολογική ἑρμηνεία
Ἀρχιμ. Εἰρηναίου Μπουσδέκη
Τό περιστατικό στό ὁποῖο ἀνατρέχει ὁ ὑμνωδός εἶναι τό περιστατικό πού ὁ λαός τοῦ Θεοῦ πίνει μέσα στήν ἔρημο πόμα πού ἀνέβλυσε μέ θαυμαστό τρόπο ἀπό τήν πέτρα τήν ἄγονη καί στερεά, καθ’ ὑπόδειξη τοῦ Θεοῦ.
Τώρα μᾶς καλεῖ νά πιοῦμε καινούργιο ποτό, μιά ΠΗΓΗ ΑΦΘΑΡΣΙΑΣ. Πήγασε αὐτό τό οὐράνιο πόμα ἀπό τόν πέτρινο τάφο του ἀφοῦ ἀναστήθηκε ὁ Χριστός.
Γι αὐτό τό ποτό πού θά πίνει ὁ Χριστός μέ τούς μαθητές του στή βασιλεία του, κατά τήν ἀνάστασή του δηλαδή, μίλησε ὁ Κύριος κατά τόν Μυστικό Δεῖπνο. «Οὐ μή πίω ἀπ’ ἄρτι ἀπό τοῦ γεννήματος τῆς ἀμπέλου ἕως τῆς ἡμέρας ἐκείνης, ὅταν αὐτό πίω μεθ’ ὑμῶν καινόν ἐν τῇ βασιλείᾳ τοῦ Πατρός μου».
Εἶναι καινό πόμα γιά μᾶς τούς πιστούς, καινοποιεῖ καί ἀφθαρτίζει τούς παλαιωθέντας καί διαφθαρέντας ἀπό τήν ἁμαρτία.
ΣΥΝΑΝΑΣΤΗΘΗΚΑΜΕ διά τῆς πίστεως – ΣΥΝΑΝΑΚΑΙΝΙΣΘΗΚΑΜΕ –ΣΥΝΑΦΘΑΡΤΙΣΤΗΚΑΜΕ. Ἄς πίνουμε λοιπόν ἀπό τήν πηγή τῆς ἀφθαρσίας ἀπό τόν τάφο τοῦ Κυρίου.
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων