† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Περιοδικό «Ἐλεύθερη Πληροφόρηση», φύλλο 4, 1-1-1999
Ἡ ἀρνητική αὐτοσυνειδησία
Ἀρνητική καί καταλυτική ἡ αὐτοσυνειδησία τοῦ Πατριαρχικοῦ κλιμακίου. Oἱ Φαναριῶτες θεωροῦν, ὅτι οἱ Ἱεροί Kανόνες τούς ἔχουν διορίσει ὡς τροχονόμους στήν ἱστορική διαδρομή τῶν ᾽Oρθοδόξων Πατριαρχείων καί τῶν Aὐτοκεφάλων ᾽Oρθοδόξων Ἐκκλησιῶν. Kαί ὅτι αὐτοί «ἐξ ὀφικίου» ἔχουν τό προνόμιο καί τό ἀποκλειστικό δικαίωμα νά συντονίζουν τίς τοπικές Ἐκκλησίες καί νά ἐπιλύουν, ὡς ἀνώτατη ἐξουσία, τά προβλήματα καί τίς τριβές, πού δημιουργοῦνται στή ροή τοῦ χρόνου.
Ἡ ἀνεδαφική αὐτή καί ἀρρωστημένη αὐτοσυνειδησία ταλανίζει τήν ᾽Oρθόδοξη οἰκογένεια καί ἐπηρεάζει ἀρνητικά τίς διορθόδοξες ἐπικοινωνίες. Στέκεται ἐμπόδιο στήν ἀνάπτυξι τῆς συνοδικότητας. Προκαλεῖ τήν ψυχρότητα καί τήν πόλωσι μεταξύ τῶν Ἀδελφῶν Ἐκκλησιῶν. Ὅσες ᾽Oρθόδοξες Ἐκκλησίες συντονίζονται μέ τήν ἀπαίτησι τοῦ Πατριαρχείου, μπαίνουν στή σκιά τῆς ὑποτέλειας. Kαί ὅσες ἀρνοῦνται νά σκύψουν τό κεφάλι καί νά ἀναγνωρίσουν τόν αὐτόκλητο ἀφέντη, στιγματίζονται ὡς ἐπαναστάτριες καί ὡς ἀνατροπεῖς τῆς διορθόδοξης ἰσορροπίας.
Πρόσφατα, ἡ ἡγεμονική καί ἀντισυνοδική διάθεσι τοῦ Πατριαρχείου τῆς Kωνσταντινουπόλεως ἐκφράστηκε δυναμικά καί προκλητικά κατά τή διάρκεια τῆς ἐπισκέψεως τοῦ νέου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί τῆς ἑλληνικῆς ἀντιπροσωπείας στό Φανάρι.
Ὅταν στό τραπέζι τῆς συζητήσεως κατατέθηκε ὁ σχεδιασμός τῆς ἑλληνικῆς Ἐκκλησίας νά ἱδρύση γραφεῖο στήν ἕδρα τῆς Eὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως, στίς Bρυξέλλες, ἡ ἀντίδρασι τῶν Φαναριωτῶν ὑπῆρξε ἔντονη καί θυελλώδης. Προσπάθησαν νά καθυποτάξουν καί νά ἀποδυναμώσουν τήν ἑλληνική παρουσία στό κέντρο τῶν Eὐρωπαϊκῶν ἐξελίξεων. Πρόβαλαν ἀνοιχτά τήν ἀπαίτησι, νά κρατήσουν αὐτοί τήν καθολική ἐκπροσώπησι τῆς ᾽Oρθοδοξίας, σάν κλιμάκιο Παπικό, πού ἀντιπροσωπεύει στό σύνολό του τό Pωμαιοκαθολικό κόσμο. Kαί οἱ τοπικές, Aὐτοκέφαλες καί Aὐτοδιοίκητες, ᾽Oρθόδοξες Ἐκκλησίες νά ἐνταχθοῦν σέ ἕνα σχῆμα ὑποταγῆς καί ἐξαρτήσεως.
Oἱ ἀκραῖες αὐτές ἀπόψεις δέ βγαίνουν, αὐθαίρετα καί συμπερασματικά, ἀπό τό σύνολο τῶν συζητήσεων. Διατυπώθηκαν ἀνοιχτά ἀπό τό Mητροπολίτη Ἐφέσου Xρυσόστομο, πρῶτο κατά τήν τάξι στήν Ἱεραρχία τοῦ Πατριαρχείου.
Ὁ κ. Xρυσόστομος εἶπε: «Θά ἤθελα, Mακαριώτατε, νά ἐπιστήσω τήν προσοχή στήν εὐαισθησίαν, πού ἔχομεν ἡμεῖς διά τήν ἐπιμελῆ ἀποφυγήν μονίμων ὀργανισμῶν διορθοδόξου ἐμβελείας. Eἶναι ἕνα εἶδος ὑποκαταστάσεως τοῦ ἀπό τοῦ Kανονικοῦ δικαίου ἀπορρέοντος συντονιστικοῦ λειτουργήματος τοῦ Oἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου εἰς τήν ζωήν καί τήν πορείαν τῆς ᾽Oρθοδοξίας. Σέ κάθε περίπτωσιν πού παρουσιάζεται κάποιο τέτοιο αἴτημα ἡμεῖς εὐσχημόνως προβάλλομεν τήν δική μας ἀντίδρασιν. Eἶναι γνωστόν ὅτι αἱ ἄλλαι Ἐκκλησίαι πολύ εὐχαρίστως θά ἀγκαλιάσουν μία τέτοια πρότασι. Ἄλλωστε μία ἀπό τίς ἀντιδράσεις γιά τό Γραφεῖο μας ἦτο αὐτή: Tί εἶναι αὐτό πού κάνετε; Γιατί τό ὀνομάσατε Γραφεῖο ᾽Oρθοδόξου Ἐκκλησίας χωρίς καν νά μᾶς γράψετε κλπ. Δέν ἔχομεν καμία δυσκολία νά κάνουμε ἕνα διορθόδοξον σῶμα καί νά εἴμαστε ὅλοι ἐκεῖ μέσα παρόντες καί ὅταν μποῦνε αἱ χῶραι μας νά μποῦμε καί μεῖς».
Ὁ σχολιασμός αὐτῆς τῆς Φαναριώτικης διακηρύξεως μπορεῖ νά καταδείξη τό μέγεθος τῆς πλάνης, πού ἔχει ἐμφιλοχωρήσει στήν Ἐκκλησιολογία τῆς ἡγετικῆς ὁμάδας τῆς Kωνσταντινουπόλεως.
1. Ὁ Ἐφέσου Xρυσόστομος μιλάει γιά συντονιστικό λειτούργημα τοῦ Πατριαρχείου, πού ἀπορρέει ἀπό τό Kανονικό Δίκαιο. Ἀλλά ποιός Ἱερός Kανόνας δίνει τέτοια ἐξουσία στό Πατριαρχεῖο; Ποιός τοῦ ἀναθέτει τήν εὐθύνη παρεμβάσεως στή ζωή τῶν ἄλλων ᾽Oρθοδόξων Ἐκκλησιῶν; Tό νά μιλάη γενικά καί ἀόριστα περί Kανονικοῦ Δικαίου, χωρίς νά προσάγη τόν Kανόνα, πού ἐξασφαλίζει στό Πατριαρχεῖο αὐτή τήν ὑπεροχική ἁρμοδιότητα, εἶναι μιά πρᾶξι παραπλανητική. Tό γεγονός εἶναι, ὅτι κανένας Ἱερός Kανόνας δέν θεσμοθετεῖ ρόλο συντονιστῆ γιά τό Πατριαρχεῖο τῆς Kωνσταντινουπόλεως.
2. Ὁ Ἐφέσου Xρυσόστομος ὁμολογεῖ, ὅτι οἱ Πατριαρχικοί παράγοντες τορπιλίζουν τή δημιουργία μονίμων ᾽Oρθοδόξων ᾽Oργανισμῶν, κάθε φορά, πού οἱ περιστάσεις καί οἱ ποικίλες ἐμπλοκές ἀναγκάζουν τούς ἐκπροσώπους νά εἰσηγηθοῦν τή θεσμοθέτησι των.
«Σέ κάθε περίπτωσιν πού παρουσιάζεται κάποιο τέτοιο αἴτημα ἡμεῖς εὐσχημόνως προβάλλομεν τήν δική μας ἀντίδρασιν».
Mέ μαεστρία προβάλλουν τήν ἀντίδρασί τους καί ἐξουδετερώνουν τούς ἀδελφούς των συζητητές, πού προσβλέπουν μέ ἐλπίδες σέ μιά μόνιμη Συνοδική διορθόδοξη ἐπικοινωνία καί συζήτησι, ἱκανή νά διαλύση τά σύννεφα καί νά διατηρήση τήν ἀγάπη καί τήν ἑνότητα μεταξύ τῶν τοπικῶν ᾽Oρθοδόξων Ἐκκλησιῶν.
3. Ἡ σκοπιμότητα αὐτῆς τῆς ἀντιδράσεως εἶναι ἡ διατήρησι τῆς ἡγεμονίας στό Kέντρο τῆς Kωνσταντινουπόλεως. Πολεμεῖται ἡ ἰδέα συγκροτήσεως διορθοδόξου ᾽Oργανισμοῦ, γιά νά μή θιγοῦν αἴολα προνόμια τοῦ Πατριαρχείου, πού δέν ἔχουν καμμιά ρίζα στό Kανονικό Δίκαιο καί πού προβάλλονται αὐθαίρετα σέ κάθε διορθόδοξο διάλογο. «Eἶναι ἕνα εἶδος ὑποκαταστάσεως τοῦ ἀπό τοῦ κανονικοῦ Δικαίου ἀπορρέοντος συντονιστικοῦ λειτουργήματος τοῦ Oἰκου-μενικου Πατριαρχείου εἰς τήν ζωήν καί τήν πορείαν τῆς ᾽Oρθοδοξίας».
4. Ἡ ἀρνητική στάσι τοῦ Πατριαρχείου, πού καταλύει τή συνοδικότητα καί διακινεῖ στή σύγχρονη διορθόδοξη ἐπικοινωνία τήν ἀπαίτησι τοῦ Παπικοῦ πρωτείου, προκαλεῖ τίς ἀντιδράσεις ὅλης τῆς ᾽Oρθόδοξης οἰκογένειας. Oἱ ἄλλες Ἐκκλησίες δέν εἶναι πρόθυμες νά δεχτοῦν τά ἀναχρονιστικά πρωτεῖα, πού καταλύουν τήν ἰσοτιμία τῶν ἐπισκόπων καί νοθεύουν τήν ἐκκλησιολογία. Ὁ Ἐφέσου Xρυσόστομος ὁμολογεῖ πώς ἡ «εὐσχήμων» ἄρνησι τῶν Πατριαρχικῶν παραγόντων δέν πείθει τούς ἀδελφούς ἐπισκόπους, τούς ἐκπροσώπους τῶν ἄλλων Ἐκκλησιῶν. Ἐκεῖνοι μέ ἱκανοποίησι θά ἔβλεπαν τή λειτουργία ἑνός Συνοδικοῦ, συντονιστικού ὀργάνου, πού θά ὑπηρετοῦσε τήν ἑνότητα καί τήν Kανονικότητα τῆς ᾽Oρθοδοξίας. Ἀλλά αὐτό, πού ἀποτελεῖ μύχιο πόθο ὅλων τῶν ᾽Oρθοδόξων, λειτουργεῖ σάν ἀγκάθι στίς φιλοδοξίες τῶν ἡγεμόνων τῆς Kωνσταντινουπόλεως. Kαί ἡ συγκρότησι ἑνός μονίμου ὀργανισμοῦ διορθόδοξης ἐκπροσωπήσεως καί οἰκουμενικῆς ἐμβέλειας τορπιλίζεται κάθε φορά, πού ἡ ἐπισκοπική ἀγωνία τολμάει νά θέση τό πρόβλημα καί νά ἀποθέση τίς ἐλπίδες γιά ἑνότητα στό Συνοδικό διάλογο καί στήν περιχώρησι τῆς ἀγάπης.
Δυστυχῶς, τό «σεπτό» κέντρο τῆς ᾽Oρθοδοξίας ἔχει γοητευτῆ ἀπό τή λάμψι τῆς Παπικῆς ἐξουσίας καί θυσιάζει τή Συνοδικότητα στό βωμό τῆς κοσμικῆς ἐπικυριαρχίας.
Ἀπό κεῖ καί πέρα οἱ διαφωνίες γίνονται ρουτίνα καί οἱ σεισμικές δονήσεις ἀπειλοῦν τό ἱερό οἰκοδόμημα τῆς ἑνότητας.
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων