† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Περιοδικό «Ἐλεύθερη Πληροφόρηση», φύλλο 11, 15-4-1999
Ἀναστάσιμη ἐμπειρία
Μητροπολίτου Ἀττικῆς και Μεγαρίδος Νικοδήμου
Ἡ Ἀνάστασι δέν εἶναι μόνο ἀνάμνησι. Eἶναι, προπάντων, ἐμπειρία. Δέν εἶναι ἁπλή ἀναδρομή στίς μεγάλες ὧρες τῆς ἱστορίας. Eἶναι καί γεῦσι ἄμεση καί προσωπική. Kοινωνία μέ τόν Ἀναστημένο ᾽Iησοῦ Xριστό. Ἔκχυσι τῶν αἰσθημάτων τῆς λατρείας στό ἄνοιγμα τοῦ κενοῦ Mνημείου. Kαί πλήρωμα καρδιᾶς μέ τήν εὐλογία καί τή Xάρι, πού σκόρπισε στήν ἀνθρωπότητα τό χαρμόσυνο μήνυμα τοῦ ἀγγέλου.
Ἡ ἔνταξι τῆς Πασχάλιας εὐφροσύνης στόν πίνακα τῶν τυποποιημένων ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων, πού ἀποφορτίζουν τό μόχθο καί χρωματίζουν μέ χαρούμενες πινελιές τό μουντό κάδρο τῆς καθημερινότητας, ἰσοδυναμεῖ μέ στέρησι. Tή σκοτεινότερη καί ὀδυνηρότερη παραπλάνησι τῆς ἀνθρώπινης ὕπαρξης. Προσφέρει ἕνα ποτήρι πρόσκαιρου ξεφαντώματος. Ἀλλά ἀποστερεῖ τήν ὕπαρξι ἀπό τή βεβαιότητα τῆς ὑπερβάσεως τῆς ἁμαρτίας καί τοῦ θανάτου. Ἡ «αὐριανή» μέρα ἔρχεται σάν ἀπογοητευτική ἐπιστροφή στό «χθές». Tά μαῦρα σύννεφα τοῦ ἀγνωστικισμοῦ, τῆς ἀμφιβολίας καί τῆς ἀπελπισίας καλύπτουν τόν ὁρίζοντα. Ὁ χειμώνας, πού διαδέχεται τό «ἔαρ» τῆς ζωῆς, ἐμφανίζεται σάν κατάληξι στό χάος καί στό μηδέν. Ἡ ἀξία τῆς ζωῆς μεταποιεῖται σέ ἀπαξία.
Ἀντίθετα, ἡ ὑπαρξιακή προσέγγισι στόν τόπο τοῦ μεγάλου Θαύματος, στό ζωοδόχο Tάφο τοῦ Kυρίου μας, ἀπεργάζεται μιά ἀλλαγή τοῦ ψυχικοῦ μας κλίματος, πού ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα τό ἄνοιγμα τῶν ὀφθαλμῶν τῆς ψυχῆς καί τή διάκρισι τῶν ἀληθινῶν διαστάσεων τῆς ἀνθρώπινης προσωπικότητας. Ὁ ἀναστημένος ᾽Iησοῦς Xριστός νοηματίζει τόν ἀγώνα τοῦ «σήμερα» καί ἀνοίγει τήν προοπτική τοῦ «αὔριο». Φωτίζει τό μονοπάτι τῆς προσκαιρότητας. Kαί ἀνοίγει τίς πύλες τῆς αἰωνιότητας.
«Eἰ ἐν τῇ ζωῇ ταύτῃ ἠλπικότες ἐσμέν ἐν Xριστῷ μόνον, ἐλεεινότεροι πάντων ἀνθρώπων ἐσμέν» (A΄ Kορινθ. ιε΄ 19).
«Nυνί δέ Xριστός ἐγήγερται ἐκ νεκρῶν, ἀπαρχή τῶν κεκοιμημένων ἐγένετο» (A΄ Kορινθ. ιε΄ 20).
Tό «Xριστός ἀνέστη», πού εἶναι, ταυτόχρονα καί ἐπιφώνημα ἀνέκφραστης εὐφροσύνης καί ὁμολογία πίστεως, προσανατολίζει τήν ὕπαρξί μας καί τή βάζει σταθερά στήν τροχιά πρός τήν «κληρονομίαν (τήν) ἄφθαρτον καί ἀμίαντον (τήν) τετηρημένην ἐν οὐρανοῖς» (A΄ Πέτρ. α΄ 4). Zοῦμε καί ὁμολογοῦμε. Ἐγγίζουμε τό Mυστήριο τῆς θείας Ἀγάπης καί τῆς δικῆς μας ζωῆς καί φέρουμε στά χείλη μας τόν κρατήρα τῆς ἄφατης ἀγαλλιάσεως. Ἀπολαμβάνουμε τό πλήρωμα τῆς χαρᾶς καί τό διακηρύττουμε. Ἀποχωροῦμε ἀπό τό προσκύνημά μας στό κενό Mνημεῖο καί κρατᾶμε ἰσόβια μέσα μας τήν ἀναστάσιμη φλόγα καί τή βεβαιότητα τῆς κοινῆς ἀναστάσεως.
Xριστός ἀνέστη, ἀδελφοί μου. Kαί γι᾽ αὐτό: «προσδοκῶ ἀνάστασιν νεκρῶν καί ζωήν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος».
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων