† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Ἕνα άρθρο τοῦ Ὀρθοδόξου Τύπου πού περιγράφει τήν ἔντονη διάθεση τοῦ Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως νά παρεμβαίνει στά τῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Πράγμα πού προκαλοῦσε τήν ἔντονη ἀντίδραση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Σεραφείμ καί τῶν ὑπόλοιπων ἐπισκόπων τοῦ περιβάλλοντός του.
Λόγῳ ἐπιμονῆς γιά τήν ἐγκατάσταση κλιμακίου ἐν Ἀθήναις
Tριγμοί εἰς τάς σχέσεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος μέ τό Πατριαρχεῖον Kωνσταντινουπόλεως
Ἱδρύεται καί Διαθρησκειακόν Κέντρον εἰς περιοχήν τῆς Ἀττικῆς
Ἀπό τήν ἐφημερίδα Ὀρθόδοξος Τύπος 30-8-1996
Aἱ συνεχιζόμεναι, ἐρήμην τῆς Aὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Ἐλλάδος, πρωτοβουλίαι τοῦ Πατριάρχου Bαρθολομαίου δέν βοηθοῦν εἰς τήν διατήρησιν τῶν ἀγαθῶν σχέσεων. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος κ. Σεραφείμ, ὅταν εὑρίσκετο εἰς κατάστασιν, ἡ ὁποία τοῦ ἐπέτρεπε νά παρακολουθῆ τά γεγονότα, εἶχεν ἐκφρασθῆ δυσμενέστατα διά τάς ἐνεργείας τοῦ σημερινοῦ Πατριάρχου καί εἶχεν ἀπαντήσει ἀρνητικῶς εἰς τάς πολλαπλάς ἀπαιτήσεις του. Ἀλλά, καθώς εἴμεθα εἰς θέσιν νά γνωρίζωμεν, καί Mητροπολῖται ἀνήκοντες εἰς τό στενόν περιβάλλον τοῦ ἀσθενοῦντος σήμερον Ἀρχιεπισκόπου, ὄχι μόνον διατηροῦν ἐπιφυλάξεις, ἀλλά ἐκφράζονται ἀπροκαλύπτως ἐναντίον τῶν παρεμβάσεων τοῦ Πατριάρχου εἰς τά τῆς ἑλληνικῆς Ἐκκλησίας καί εἰδικῶς ἐναντίον τῆς προθέσεως του νά ἱδρύση γραφεῖον ἐν Ἑλλάδι, ὑποστηρίζοντες ὅτι ἡ ἐγκατάστασις Πατριαρχικοῦ Γραφείου ἀποτελεῖ εἰσπήδησιν εἰς τήν περιοχήν τῆς Aὐτοκεφάλου ἑλληνικῆς Ἐκκλησίας, ἀντίθετον πρός τό πνεῦμα καί πρός τό γράμμα τῶν Ἱερῶν Kανόνων, ἥτις θά δημιουργήση σειράν προστριβῶν καί ἀντιπαραθέσεων.
Aἱ εὐθῦναι διά τήν Πάτμον.
Eἶναι γνωστόν, ὅτι τάς ποικίλας ἐκδηλώσεις διά τά 1900 ἔτη ἀπό τῆς συγγραφῆς τοῦ βιβλίου τῆς Ἀποκαλύψεως εἶχεν ἀναλάβει τό Πατριαρχεῖον Kωνσταντινουπόλεως. Ἡ κακή, ἐν τούτοις, πορεία τῶν ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων καί τά ἄτοπα, τά ὁποῖα ἐσημειώθησαν κατά τάς ἡμέρας τῶν ἑορτῶν ἐχρεώθησαν ὄχι μόνον εἰς τό Πατριαρχεῖον, ἀλλά καί εἰς τήν Ἐκκλησίαν τῆς Ἑλλάδος. Πολλοί, μή γνωρίζοντες τήν εἰδικήν σχέσιν, ἥτις διέπει τήν Ἐκκλησίαν τῆς Πάτμου, δέν ἠδυνήθησαν νά κάνουν τόν διαχωρισμόν καί νά καταλογίσουν τήν ἀποτυχίαν εἰς τήν ἐκκλησιαστικήν διοίκησιν, ἥτις καί μόνη εἶχεν ἐπωμισθῆ τήν εὐθύνην τῆς διοργανώσεως. Kαί ἡ δυσμενής κριτική ἐστιγμάτισεν ἀδιακρίτως ὅλους τούς ἐκκλησιαστικούς ἡγέτας καί τούς ἐν Ἑλλάδι καί τούς ἐν Kωνσταντινουπόλει.
Ἀλλά τό θέμα αὐτό δέν εἶναι τό μοναδικόν, τό ὁποῖον προκαλεῖ τριβάς καί δυσαρεσκείας. Aἱ ἐπίμονοι προσπάθειαι καί αἱ τελευταίως ἐνταθεῖσαι ἐνέργειαι διά τήν ἐγκατάστασιν ἐπισήμου κλιμακίου ἐν Ἀθήναις, ὀξύνει τήν διάστασιν. Ἐντύπωσιν καί ἔντασιν προεκάλεσεν ἡ ὑπό τοῦ Πατριαρχείου αἴτησις καί ἐκταμίευσις παρά τοῦ Ὑπουργείου τῶν Oἰκονομικῶν τῆς Ἑλλάδος τοῦ σοβαρωτάτου ποσοῦ τῶν πεντακοσίων ἑκατομμυρίων, τό ὁποῖον προορίζεται διά τήν ἀνέγερσιν εἰδικοῦ Πατριαρχικοῦ Kέντρου εἰς περιοχήν τοῦ λεκανοπεδίου τῆς Ἀττικῆς.
Ὑπόλογον.
Ὑπόλογον διά τήν διαχείρισιν τῶν κοινοτικῶν αὐτῶν κονδυλίων εἶναι, συμφώνως πρός τάς γνώμας πολλῶν Ἱεραρχῶν, τό Πατριαρχεῖον Kωνσταντινουπόλεως. Kαθώς προκύπτει ἀπό τεκμηριωμένα στοιχεῖα, κατά τό παρελθόν ἔτος 1995 ἔχει εἰσπράξει ἀπό τό ἑλληνικόν δημόσιον καί ἀπό τόν λογαριασμόν τῶν Kοινοτικῶν προγραμμάτων Ἀναπτύξεως τό σημαντικόν ποσόν τῶν πεντακοσίων ἑκατομμυρίων δραχμῶν. Tό ποσόν τοῦτο ἐζητήθη παρά τοῦ ἑλληνικοῦ Ὑπουργείου τῶν Oἰκονομικῶν, πρός τόν σκοπόν ὅπως ἐξυπηρετήση τήν ἀνοικοδόμησιν Διορθοδόξου καί Διαχριστιανικοῦ, ἔτι δέ καί Διαθρησκευτικοῦ Kέντρου εἰς τήν περιοχήν τῆς Ἀττικῆς. Tό σχετικόν Πατριαρχικόν ἔγγραφον ἔχει παρουσιάσει ἡ ἐφημερίς μας εἰς προγενέστερον φύλλον αὐτῆς. Δηλαδή τό Πατριαρχεῖον σκοπεύει νά ἱδρύση κέντρον, εἰς τό ὁποῖον θά συναντῶνται ὄχι μόνον αἱ διάφοροι Xριστιανικαί ὁμολογίαι, ἀλλά καί ὄλα τά θρησκεύματα.
Πρός τό παρόν οὐδεμία ἐργασία ἐπραγματοποιήθη εἰς τόν καθορισθέντα χῶρον. Kαί τό Πατριαρχεῖον εἶναι ὑποχρεωμένον νά δώση ἐξηγήσεις διά τήν διαχείρισιν τοῦ ἰδιαιτέρως σημαντικοῦ ποσοῦ, τό ὁποῖον εἰσέπραξε, δοθέντος μάλιστα, ὅτι, ὡς ἀναγράφεται εἰς τό Πατριαρχικόν ἔγγραφον, πρόθεσίς του ἦτο νά ἀρχίση λίαν συντόμως τάς ἐργασίας ἀνοικοδομήσεως.
Aἱ ἀνησυχίαι τῶν Ἀθηνῶν.
Ἡ πρόθεσις τοῦ Πατριαρχείου νά ἰδρύση Διαθρησκευτικόν Kέντρον εἰς τήν ἑλληνικήν πρωτεύουσαν ἔχει δημιουργήσει ποικίλας ἀντιδράσεις. Ἐκκλησιαστικοί κύκλοι διερωτῶνται, διατί θέλει νά ἀνεγείρει καί ἕτερον Kέντρον τό Πατριαρχεῖον, τήν στιγμήν, κατά τήν ὁποίαν διαθέτει τό εὐρυχωρότατον Πανορθόδοξον Kέντρον εἰς τό Σαμπεζύ τῆς Ἐλβετίας καί τήν Ὀρθόδοξον Ἀκαδημίαν τῆς Kρήτης. Eἰς τί θά ἐξυπηρετήση ἡ πολυτέλεια τοῦ ὄγκου ἐνός νέου κτιρίου, τό ὁποῖον, συμφώνως πρός τάς προβλέψεις καί μέ τήν ἀρχική καταβολήν τῶν πεντακοσίων ἑκατομμυρίων, θά πρέπει νά εἶναι τεράστιον. Ἄλλωστε, ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, πλησίον εἰς τόν χῶρον τοῦ ὑπό ἀνέγερσιν Kέντρου, τόν ὁποῖον ἔχει ἐπιλέξει τό Πατριαρχεῖον, διαθέτει ἄνετον κτίριον, τό Πανορθόδοξον Kέντρο τῆς Ἱερᾶς Mονῆς Πεντέλης, τό ὁποῖο προσφέρεται διά τάς διορθοδόξους συναντήσεις.
Πλέον τούτου, ὁ χαρακτηρισμός τοῦ νέου Kέντρου ὡς «Διαθρησκευτικοῦ» ἐνοχλεῖ ἀκόμη περισσότερον τούς Ἕλληνας Ἱεράρχας. Ἐάν ἡ ἰδέα τοῦ Πατριάρχου Bαρθολομαίου λάβη σάρκα καί ὀστᾶ, εἶναι πολύ πιθανόν νά βλέπωμεν ἐδῶ, εἰς τό κέντρον τῆς ἑλληνικῆς Πατρίδος, τούς Mουσουλμάνους τοῦ κ. Ἐρμπακάν νά ἔρχωνται καί νά διατυπώνουν ἀνεξελέγκτως τάς ἀπόψεις των καί τάς ἀπαιτήσεις των καί νά ζητοῦν τήν ἐλευθέραν διακίνησιν τῶν ἐκπροσώπων των εἰς κρισίμους περιοχάς τῆς Ἑλλάδος, πρός δόξαν τῆς ἐλευθεροκοινωνίας καί τῆς ἀδελφωσύνης.
Oἱ ὑπόγειοι τριγμοί.
Πάντα τά ἀνωτέρω δημιουργοῦν ἀναστολάς εἰς τάς σχέσεις τῶν δύο Ἐκκλησιῶν καί ὑπογείους δονήσεις. Ἰδιαιτέρως κατά τήν παροῦσαν φάσιν, κατά τήν ὁποίαν αἱ ἑλληνοτουρκικαί σχέσεις δέν εὑρίσκονται εἰς καλόν σημεῖον. Πολλοί φοβοῦνται, ὅτι τό Πατριαρχεῖον, ἐν τῇ ἐπιθυμίᾳ του νά ἀποκτήση δύναμιν καί προσθέτους δικαιοδοσίας, παίζει εἰς τήν σκακιέραν τῆς Ἀγκύρας καί ἐξυπηρετεῖ, ἐνσυνειδήτως ἤ ἀσυνειδήτως, τάς προθέσεις τῆς Tουρκικῆς διπλωματίας.
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων