†Mητροπολίτης Ἀττικῆς καί Μεγαρίδος Νικόδημος

  • Ἀρχική
  • Καλῶς ὁρίσατε
  • Μητροπολίτης
    • Βιογραφικά στοιχεῖα
    • Φωτογραφίες
    • Νεκρολογίες
  • Ἱερά Μονή Νέου Στουδίου
    • Ἱστορικό
    • Φωτογραφίες
    • Χάρτης
    • Δραστηριότητες
    • Κηρύγματα
      • π. Είρηναῖος Μπουσδέκης
        • Ἠχητικά
        • Κείμενα
      • π. Μάξιμος Ἀναστόπουλος
      • μ. Ἰγνάτιος Βερβέρης
  • Ἐκδόσεις Σπορά
    • Εἰσαγωγικά
    • Λειτουργική Θεολογία
    • Ἱερατικά
    • Ἐκκλησιολογία
    • Μοναχικός βίος
    • Ὁμιλητικά βοηθήματα
    • Πατέρες καί σύγχρονη ζωή
    • Σύγχρονη ἐκκλησιαστική ἱστορία
    • Ὀρθόδοξοι προσανατολισμοί
    • Σχολιασμός τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἐπικαιρότητας
    • Ὑπαρξιακές άνησυχίες
    • Διηγήματα
    • Ἄλλοι συγγραφείς
  • Ἐλεύθερη Πληροφόρηση
    • Εἰσαγωγικά
    • Εὐρετήριο τευχῶν
  • Ἐπικοινωνία

† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ

  • Βιογραφικό
  • Κηρύγματα
    • Ἠχητικά
      • Ἰωάννης
      • Ματθαῖος
      • Λουκᾶς
      • Μάρκος
      • Μηναῖο
      • Ἀποστολικά
        • Πεντηκοστάριο
        • Κυριακῶν
        • Μηναῖο
        • Τριώδιο
      • Παρακλήσεις
      • Χαιρετισμοί
      • Ἐπίκαιρα
    • Κείμενα
  • Ραδιοφωνικές συζητήσεις
  • Ἄρθρα
    • Ἐκκλησία
    • Ἐπίσκοπος
    • Θεολογικά
    • Σύνοδος
    • Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο
    • Ἀνθρωπολογία
      • Ἀνθρωπολογικά
      • Τί ἐστιν ἄνθρωπος;
    • Ἀθεΐα
    • Παράδοση
    • Πρόοδος ἤ συντήρηση;
    • Ἀπολογητική
      • Ὀρθός λόγος-Πίστη
    • Ἐκκλησιαστική δικαιοσύνη
    • Σχέσεις Ἐκκλησίας-Πολιτείας
    • Ἱστορικά
      • Ἀρχιεπίσκοπος Σεραφείμ
      • Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος
      • Ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος Β'
      • Ἰγνάτιος Λάπας
    • Χριστούγεννα
    • Πάσχα
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
  • 12 ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ
    • Ἀττικῆς και Μεγαρίδος Νικόδημος
      • Βιογραφικό
      • Φωτογραφίες
    • Λαρίσης Θεολόγος
      • Βιογραφικά στοιχεῖα
      • Νεκρολογίες
      • Ἱστορικά
      • Φωτογραφίες
    • Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντῖνος
      • Προσωπικότητα
      • Φωτογραφίες
    • Θεσσαλονίκης Λεωνίδας
      • Φωτογραφίες
      • Νεκρολογίες
    • Ἀλεξανδρουπόλεως Κωνστάντιος
      • Βιογραφικά στοιχεῖα
      • Φωτογραφίες
    • Διδυμοτείχου Κωνσταντῖνος
      • Φωτογραφίες
    • Κιλκισίου Χαρίτων
      • Φωτογραφίες
    • Χαλκίδος Νικόλαος
      • Ἱστορικά
      • Προσωπικότητα
      • Φωτογραφίες
    • Δημητριάδος Ἠλίας
      • Φωτογραφίες
    • Παραμυθίας Παῦλος
      • Φωτογραφίες
    • Ζακύνθου Ἀπόστολος
      • Φωτογραφίες
    • Τρίκκης καί Σταγῶν Σεραφείμ
      • Φωτογραφίες
    • Δημοσιεύματα
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
    • Νέες Χῶρες
    • Οὐκρανικά
    • Διάφορα
  • ΑΡΘΡΑ ΑΛΛΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ
    • Ἐλευθέριος Χ. Οἰκονομάκος
    • Ἄλλοι συγγραφεῖς
  • ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗ
    • Βοήθει μου τῇ ἀπιστίᾳ
    • Στοχασμοί τοῦ Σαββάτου
    • Σπουδή ἀγάπης
    • Θυσίαν αἰνέσεως
    • Τό «τραῦμα» τῆς ἀγάπης
    • Καινή Διαθήκη
    • Διάφορα
  • ΠΑΤΕΡΙΚΑ
    • Ἡ ἱκεσία ἑνός ἁγίου
    • Διάφορα Πατερικά
Νέα έκδοση!
Κυκλοφόρησε το βιβλίο "Το βίωμα και η διδαχή των Πατέρων. Ανθοδέσμη σοφίας και αγιότητας".
Περιέχει κείμενα Πατερικά των τριών πρώτων αιώνων και τις μεταφράσεις τους από τον Μακαριστό Μητροπολίτη Αττικής και Μεγαρίδος Νικόδημο.
6 To vioma kai i didaxi twn Paterwn
Δημοσιεύθηκε : 07 Οκτωβρίου 2019

Περί Μοναστηριοῦ καί «Ἐγκλείστρας»

Τοῦ Ἐ. Χ. Οἰκονομάκου

Ἡ Ὀρθοδοξία ἔχει ὡς καύχημα καί ἀκρόπολή της τόν Μοναχισμό καί τόν τιμᾶ. Τόν προασπίζεται καί τόν διατηρεῖ ἀναλοίωτο καί πλούσιο σέ πνευματικούς καρπούς, εὐεργετικούς γιά ὅλη τήν Ἐκκλησία. Παρά ταῦτα, ὄχι λίγες φορές, ὁ Μοναχισμός δέχεται κριτικές καί ἐπιθέσεις, μέσα ἀπό τούς κόλπους τῆς Ἐκλησίας, μέ πρόσχημα τή διόρθωση κατά φαντασίαν «κακῶς κειμένων», πού δῆθεν τόν ἀλλοιώνουν. Στήν πολεμική αὐτή χρησιμοποιοῦνται κάποτε καί ... Ἱεροί Κανόνες (!), ἀλλοιωμένοι βέβαια ὡς πρός τήν ἔννοιά τους, πού καταντοῦν ἀγνώριστοι. Ἔτσι, ἦρθε σχετικά πρόσφατα στή δημοσιότητα στόν ἠλεκτρονικό τύπο, ἕνα κείμενο (τώρα ἔχει ἀποσυρθεῖ, γιαυτό δέν δίνουμε τή διεύθυνση), πού προβλημάτισε πολλούς. Πρότεινε μιά καινοφανῆ διαδικασία προκειμένου νά γίνει ἕνας νέος Μοναχός, ἡ ὁποία δέν ἴσχυσε ποτέ στήν πράξη τῆς Ἐκκλησίας. Κατά τούς προτείνοντες στηρίζεται τάχα στόν 41ο Κανόνα τῆς Πενθέκτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Θά δοῦμε τόν Κανόνα αὐτόν παρακάτω, πρίν ὅμως, ἄς ἐξετάσουμε ἄν ἡ προτεινόμενη διαδικασία εἶναι «εὔλογη»1, δηλαδή, ἄν ἀντέχει στήν κοινή λογική. Εἶναι προφανές ὅτι οἱ Ἱ. Κανόνες δέν θεσπίζουν παραλογισμούς, οὔτε συγκαλύπτουν ἀνομολόγητες σκοπιμότητες. Ἀντιγράφουμε μερικά ἀποσπάσματα:

«Ἡ διαδικασία πού πρέπει νά ἀκολουθεῖται εἶναι: 1.) Νά δοκιμάζει ὁ ὑποψήφιος τήν ζωή στό μοναστήρι γιά τρία ἔτη. [...]. 2.) Μετά τό πέρας τῆς τριετίας, ὁ ἡγούμενος θά πρέπει νά ΣΤΕΛΝΕΙ ΠΙΣΩ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ τόν δόκιμο γιά ἕνα χρόνο! Αὐτό εἰδικά σήμερα σκανδαλίζει πολλούς, ἀλλά εἶναι ἔνα ἀκόμη δεῖγμα τῆς Σοφίας τῶν Πατέρων, πού δέν θέλουν νά φτιάξουν “ρομποτοποιημένους” μοναχούς ὅπως οἱ σέχτες, ἀλλά νά διασφαλίσουν τήν ἐλεύθερη ἐπιλογή τους. Μετά ἀπό τρία ολόκληρα χρόνια μοναστικῆς ζωῆς ὁ δόκιμος ἀναγκάζεται νά ἐπιστρέψει στό καμίνι τοῦ κόσμου γιά νά δοκιμαστεῖ ὁλοκληρωτικά. Μέ αὐτό τόν τρόπο διασφαλίζεται πώς [...] ὁ δόκιμος δέν ἔχει ἐπηρεαστεῖ ἀπό τόν δικό του ἄκριτο ἐνθουσιασμό. [...] Δέν ὑπάρχει χώρος γιά αὐταπάτες. Ὁποιεσδήποτε αὐταπάτες διαλύονται ὅταν ἡ πραγματικότητα ὀρθώνεται ἀνελέητη ....»

Στήν sui generis αὐτή διαδικασία, πού πομπωδῶς προβάλλεται, κάνει ἐντύπωση πῶς μιά λογική διάτρυτη, χαρακτηρίζεται ὡς «δεῖγμα τῆς Σοφίας τῶν Πατέρων»! Εἶναι δυνατόν νά «ἀναγκάζεται» ὁ δόκιμος, δηλαδή νά βιάζεται ἡ βούλησή του, νά γυρίσει στόν κόσμο .... γιά «δοκιμή»; Στόν κόσμο, τόν ὁποῖο ἄφησε οἰκειοθελῶς, ἐνήλικος πιά, καί γιά τρία ἤ περισσότερα χρόνια ἐγκαταβιώνει σέ Μοναστήρι προετοιμαζόμενος νά γίνει Μοναχός; Πρός τί αὐτός ὁ ἐξαναγκασμός, ἀφοῦ, ἄν κάτι τόν ἀπωθεῖ στό Μοναστήρι, ἄν νιώθει ὅτι τοῦ πέφτει «βαριά ἡ καλογερική», ὅτι ἐξαπατήθηκε, ὅτι διαψεύσθηκαν οἱ προσδοκίες του, ἄν νοστάλγησε τόν κόσμο, εἶναι ἐλεύθερος νά φύγει; Ἐξ ἄλλου, τί θά κερδίσει, μέσα σέ ἕνα χρόνο, μένοντας, παρά τή θέλησή του, ἀδιάφορος παρατηρητής στίς «κερκίδες» τοῦ κόσμου; Τί ἄλλο θά δεῖ ἀπό τό «καμίνι τοῦ κόσμου», πού δέν τό εἶχε δεῖ ἐπί 20 ἤ καί παραπάνω χρόνια, ὅταν ζοῦσε στόν κόσμο πρίν πάρει τήν ἀπόφαση νά γίνει Μοναχός; Τότε πού ὠρίμαζαν μέσα του ἐπιθυμίες ἀφιερώσεως, δέν βίωνε ὅλες τίς λίγο ὡς πολύ τραυματικές ἐμπειρίες κοινωνικῶν ἤ οἰκογενειακῶν συγκρούσεων, τίς ὁποῖες βιώνει καθημερινά κάθε ἄνθρωπος σ' αὐτή τή ζωή ἀπό τήν κούνια του;

Ἐξ ἄλλου, δέν παρατηρεῖ τά τεκτενόμενα στό «καμίνι τοῦ κόσμου» ἀπό τό Μοναστήρι; Εἶναι σέ ἀπομόνωση; Δέν συναστρέφεται ἐκεῖ ἀνθρώπους; Πρῶτα πρῶτα τά Μοναστήρια εἶναι κοινόβια σύγχρονων ἀνθρώπων, πού ἐλεύθερα ἐπέλεξαν νά ζοῦν ἐκεῖ, συνοδοιπόροι πρός ἕνα κοινό ὅραμα ζωῆς. Ὅλοι τους, σύγχρονοι ἄνθρωποι, ἔχουν, ὁ καθένας τή δική του νοοτροπία, τίς δικές του ἐμπειρίες, τραύματα, «ἀδιέξοδα» τοῦ κόσμου, πού σέρνει μαζί του, μέ τά ὅποῖα καί κονταροχτυπιέται. Ἐξ ἄλλου τά Μοναστήρια εἶναι προσιτά σέ προσκυνητές, ἐκκλησιαζομένους, ἐπισκέπτες, ἀκόμα τεχνῆτες, ἐργάτες, γεωργούς, πού ἐκτελοῦν ἐκεῖ ἔργα. Ὁ ἴδιος ὁ δόκιμος στέλνεται σέ διακονήματα ἐκτός Μοναστηριοῦ, ὅπου καί ἔρχεται σέ ἐπαφή μέ κόσμο ποικίλων ἐπαγγελμάτων. Ὡς γνωστό δέ, οἱ ἄνθρωποι, πού ἔρχονται σέ ἐπαφή μέ Μοναστήρια ἄνοίγονται, ἐκθέτουν ὅλη τήν «ἀνελέητη πραγματικότητα» τοῦ κόσμου, τήν ὁποία βιώνουν ὡς αὐτουργοί ἤ θύματα, ζητῶντας κατανόηση, ἐνίσχυση, προσευχή. Δέν ἀνοίγονται βέβαια (χωρίς νά ἀποκλείεται) στούς δόκιμους, ἀλλά στούς γεροντότερους. Ὅμως οἱ δόκιμοι εἶναι νήπια, πού παίζουν ... «τυφλόμυγα»; Ἄνδρες 20, 25 ἐτῶν, δέν βλέπουν τήν πραγματικότητα; Ποιά ἐπίπλέον ἐμπειρία θά τούς προσέφεραν οἱ «κερκίδες» τοῦ κόσμου, ἔξω ἀπό τό Μοναστήρι;

Ἔνσταση: Νά μή μείνουν στίς «κερκίδες», ἀλλά νά ἐξαναγκαστοῦν νά κατέβουν στό «στίβο» τοῦ κόσμου. Μά, ὁ «στίβος» δέν εἶναι γιά παρατηρητές, οὔτε γιά ἐπισκέπτες, οὔτε γιά τουρίστες. Γιά νά τόν νιώσεις στό «πετσί σου» καί νά πεῖς ὅτι τόν γνώρισες, πρέπει νά ἀφιερώσεις τή ζωή τους ἐκεῖ. Μπορεῖς γιά ἕνα χρόνο καί μόνο νά βουτηχτεῖς ἐνεργά στίς ἀρένες τῆς ἀγορᾶς, τῆς ἐπιχειρηματικότητας, τῆς ὑπαλληλίας, στά ὄνειρα καί στούς ἀνταγωνισμούς τῆς ἐπιστημονικῆς, καλλιτεχνικῆς ἤ πολιτικῆς καριέρας, ὅταν μάλιστα ὅλ' αὐτά δέν σέ ἐνδιαφέρουν, ἀφοῦ τά ἔχεις πρό πολλοῦ ἀπορρίψει βάζοντας ἄλλους στόχους στή ζωή σου; Ἀλλ' ἐκτός αὐτοῦ, ποιός λογικός ἄνθρωπος μπορεῖ νά διανοηθεῖ ὅτι εἶναι δυνατόν νά σέ ὠθήσει νά βιώσεις ἐμπειρίες σχέσεων, πού συνεπάγονται γάμο, οἰκογενεία, γέννηση καί ἀνατροφή παιδιῶν, ... προσωρινά γιά δοκιμή(!) γιά ἕνα χρόνο; Τέτοιες ἀνοησίες δέν μπορεῖ νά ἔχει θεσπίσει ἡ «Σοφία τῶν Πατέρων». Δέν ὑπάρχει λογική νομιμοποίηση γιά τήν προτεινόμενη διαδικασία, ἀλλη ἀπό τό νά ρυμουλκηθεῖ ὁ δόκιμος νά διαγράψει ἀπό τή ζωή του τόν Μοναχισμό καί νά μείνει στόν κόσμο ....

Ναί, ὁ Μοναχισμός ἔχει τίς προϋποθέσεις του, πού πρέπει ὁ ὑποψήφιος Μοναχός νά λάβει ὑπ' ὄψη του. Νά ζυγίσει μέσα του, πρῶτα ἀπ' ὅλα, πόσα εἶναι διατεθημένος νά θυσιάσει γιά τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Στή φάση αὐτή ἡ βοήθεια φωτισμένου πνευματικοῦ εἶναι ἀπαραίτητη, προφανῶς καί ἡ ἔντονη προσευχή: «Γνώρισόν μοι, Κύριε, ὁδόν ἐν ᾖ πορεύσομαι». Καί ἴσως τά τρία χρόνια ζωῆς στό Μοναστήρι νά μήν ἀποτελοῦν δεσμευτική προθεσμία ἐντός τῆς ὁποίας «ὑποχρεοῦται» ὁ Δόκιμος νά πάρει τίς ὁριστικές του ἀποφάσεις. Καλύτερα νά ἀφήσει τό Θεό νά μιλήσει, ὅπως καί ὅταν Ἐκεῖνος κρίνει. Αὐτή περίπου εἶναι μιά πάγια τακτική, πού ἀκολουθεῖται. Τό νά τεθεῖ ὅμως ὡς προϋπόθεση νά βιώσει πρῶτα τό «καμίνι τοῦ κόσμου» καί τίς ἐμπειρίες, πού παρέχει ἡ ἐνεργός συμμετοχή σ' αὐτόν, μέ τήν λογική τῆς «δοκιμῆς», ἐκτός τοῦ παραλογισμοῦ, συνιστᾶ ὕβρη: ὑποκατάσταση τῆς προνοίας τοῦ Θεοῦ μέ κοσμικῆς ὑφῆς τεχνοκρατικά τέστ. Καλύτερα νά ξεχάσει τότε τό Μοναχισμό, τουλάχιστο μέχρι τά βαθειά γεράματά του. Τότε μόνο, ἴσως, μπορέσει νά ἀποδεσμευθεῖ ἀπό τά δεσμά τοῦ κόσμου, στά ὁποῖα θά ἔχει ὅμως ... «δοκιμασθεῖ»! ... Ἄν αὐτό ἔχει τότε πιά καμιά σημασία...

Ἄς δοῦμε ὅμως τί λέει ὁ 41ος Κανόνας τῆς Πενθέκτης Συνόδου. (Γιά οἰκονομία χώρου τόν παραθέτουμε στήν ὑποσημείωση 2). Βλέπουμε ἀμέσως ὅτι εὐθύς ἐξ ἀρχῆς μιλάει γιά δύο διαφορετικά πράγματα, γιά Μοναστήρι καί γιά «Ἐγκλείστρα». Πρώτη λοιπόν καί καραμπινάτη παραχάραξη. Λένε οἱ προτείνοντες τήν νέα διαδικασία: «τί Ἐγκλείστρα τί Μοναστήρι, τό ἴδιο κάνει». Δέν εἶναι καθόλου ἔτσι. Ἡ ἀκριβῆς ἔννοια τῆς Ἐγκλείστρας εἶναι: «Φυλακή»! Δέν λέμε: «ὁ τάδε κακοποιός καταδικάστηκε σέ τόσα χρόνια "ἐγκλεισμό" σέ σωφρονιστικό κατάστημα»; Φυλακή καί ἐγκλείστρα σημαίνουν καί τά δύο πολύ μικρή καί ἐλεγχόμενη ἤ καθόλου ἐπαφή μέ τόν ἔξω κόσμο. Στήν πραγματικότητα βέβαια ἡ διαφορά τους εἶναι τεράστια: στή μέν φυλακή σέ πάνε μέ βία καί χειροπέδες, μετά ἀπό καταδίκη γιά παραβατική σου συμπεριφορά, ἐνῶ στήν μοναστική Ἐγκλείστρα πᾶς οἰκριοθελῶς, ἀπό μόνος σου, «θεϊκῷ ἔρωτι πτερούμενος», γιά νά λατρεύσεις τό Θεό καί νά ὑπηρετήσεις τήν Ἐκκλησία μέ μεγαλύτερη ζέση, χωρίς τίς ὑποχρεώσεις καί τούς περισπασμούς, ὄχι μόνο τοῦ κόσμου, ἀλλά τῆς ἴδιας τῆς μοναστικῆς κοινοβιακῆς ζωῆς.

Ὁ ἐκκλησιαστικῶς «Ἔγκλειστος» εἶναι ἤδη Μοναχός (ἤ καί κληρικός) πού ἀποφάσισε νά ζήσει μόνος, συνήθως σέ σπηλιά. Εἶναι ὑπέρβαση τῆς κοινῆς μοναχικῆς ἀφιερώσεως, παράλληλη ἐκείνης τοῦ Ἀναχωρητῆ, τοῦ Ἀσκητῆ, τοῦ Στυλίτη, τοῦ διά Χριστόν σαλοῦ κτλ. Τά βουνά καί οἱ ἑρημιές τῆς Πατρίδας μας εἶναι γεμάτα ἀπό παλιά ἀσκηταριά, στά ὁποία κατά καιρούς ἐγκαταβίωσαν «ἔγκλειστοι» Μοναχοί. Τό τί σημαίνει Ἔγκλειστος Μοναχός τό βλέπουμε στούς βίους τῶν Ἁγίων, πού ἔχουν τό προσωνύμιο αὐτό, ὅπως π.χ., ὁ Ὅσιος Νεόφυτος ὁ Ἔγκλειστος (12ος αἰών μ.Χ.) στήν Κύπρο, ὁ Ὅσιος Θεοφάνης ὁ Ἔγκλειστος στή Ρωσία (1815-1894), ἤ καί ἄλλοι, πού ἔζησαν τέτοιου εἴδους ζωή ἀσκήσεως, χωρίς νά φέρουν ἐνδεχομένως τό προσωνύμιο. Βλέπουμε δηλαδή σαφῶς ὅτι πρίν ἐγκαταβιώσουν σέ «ἐγκλείστρα» ἦταν ἤδη, ὄχι μόνο ἀφιερωμένοι Μοναχοί, ἀλλά συχνά καί Ἱερομόναχοι, ἐπί πολλά χρόνια. Μέ τούς ἀσκητικούς τούς δέ ἀγῶνες, τίς διδαχές τους, τίς προσευχές τους ὑπέρ τῆς Ἐκκλησίας, τά συγγράματά τους, ἡ Ἐκκλησία κατατάσσει κάποιους ἀπό αὐτούς στούς Ἁγίους Πατέρες.

Μετά ἀπό αὐτά, τό νόημα τοῦ Κανόνα εἶναι σαφές. Δέν χρειάζεται νά μποῦμε σέ λεπτομέριες. Ἡ οὐσία εἶναι: Νά ἀποθαρύνεται ὁ νέος, πού βρίσκεται στόν κόσμο, ἔστω καί ἄν διακατέχεται ἀπό ἔντονο «θεῖο ἔρωτα» γιά ἀκραία ἀφιέρωση, χωρίς ὅμως ἐμπειρία Μοναχισμοῦ, νά κλείνεται ἀπευθείας σέ Ἐγκλείστρα «κατά μόνας προσέχειν» τόν ἑαυτόν του· νά μή πετάγεται δηλαδή, ἀπό τό ἕνα ἄκρο στό ἄλλο, «ἀπό τό πολυτάραχον πέλαγος τοῦ βίου, εἰς τό δυσκολοδιάβατον πέλαγος τῆς ἡσυχίας» (Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης, Πηδάλιο, σελ. 257). Πρῶτα νά ἐντάσσεται σέ ἕνα Μοναστήρι, μέχρι νά προαχθεῖ καί νά δοκιμασθεῖ πνευματικά. Μέ διαδικασία δέ, πού σκιαγραφεῖ ὁ Κανόνας, νά κρίνεται καί νά δοκιμάζεται κατά στάδια μετά ἀπό κάποιο χρόνο ἡ ὡριμότητά του καί νά συναποφασίζεται τό μέλλον του τόσο ἀπό τόν ἴδιο (ἄν ἐξακολουθεῖ νά ποθεῖ περισσότερο τήν «Ἐγκλείστρα» ἀπό τή μοναστική ἀδελφότητα), ὅσο καί ἀπό τόν Ἡγούμενο (ἄν μέ κατανόηση, ἀγάπη, καί σεβασμό πρός τήν προσωπικότητά του, τόν κρίνει ὤριμο καί ἱκανό γι αὐτό), καί πάντως κάτω ἀπό τόν ἔλεγχο καί εὐλογία τοῦ οἰκείου Ἐπισκόπου, ὁ ὁποῖος θά εἶναι πλήρως ἐνήμερος. Αὐτά νομίζω «κανονίζει» ἡ Σοφία τῶν Πατέρων.

Τέλος, προβληματίζει καί ἡ προβαλλόμενη εὐαισθησία τῶν συντακτῶν τῆς νέας διαδικασίας, μήπως τά Μοναστήρια φτιάχνουν «“ρομποτοποιημένους” μοναχούς ὅπως οἱ σέχτες»! Καί πρόκειται γιά ἐκκλησιαστικούς ἄνδρες, κληρικούς, πού, κατά τεκμήριο, ἔδρασαν θεοφιλῶς στόν κόσμο. Σ' αὐτούς εὐσεβάστως θά λέγαμε: Ἀφῆστε τά Μοναστήρια στήν πορεία τους. Μή τούς «κουνᾶτε τό δάκτυλο» πρός σωφρονισμό. «Ρομποτοποιητικές» νοοτροπίες θάλλουν καί στόν θρησκευόμενο κόσμο, τόν ὁποῖο διαποιμαίνετε, ἀκόμα καί σέ Χριστιανικές οἰκογένειες. Τό ἰδανικό ἀρκετῶν ἀπό μᾶς στόν κόσμο, κληρικῶν ἤ λαϊκῶν, εἶναι: τά παιδιά, ἀκόμα καί ὅταν ἐνηλικιωθοῦν, νά εἶναι «ὑπάκουα» .... σάν ἐκπαιδευμένα σκυλάκια, πού μέ τό λουρί τά πάμε ὅπου θέλουμε, γιατί ἐμεῖς πάντα ξέρουμε πιό καλά τά πράγματα! ... Χωρίς δική τους ὑπεύθυνη βούληση γιά μιά προσωπική τους πορεία! Κάτι τέτοιο ὅμως ἔρχεται σέ σύγκρουση μέ τήν ἐσωτερική ἐλευθερία πού λαχταρᾶ ὁ Μοναχός στίς προσεγγίσεις του πρός τό Θεό. Ἐδῶ εἶναι τό πρόβλημα!

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ.

  1. Ὁ 6ος Κανόνας τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ὁρίζει ὅτι ἕνας ἀπό τούς ὅρους προκειμένου μιά ἄποψη νά λάβει τό κῦρος Συνοδικῆς Ἀποφάσεως, πρέπει νά εἶναι «εὔλογη», νά στέκει στήν κοινή λογική. Δέν ἀρκεῖ, δηλαδή, νά ἔχει ἁπλῶς περάσει «κατά πλειοψηφία» ἀπό μιά Σύνοδο! Ἄλλως θά ἀποτελεῖ, ὄχι «Ἀπόφαση» ἀλλά ... Συνοδική «Αὐθαιρεσία».
  2. Ἀπόσπασμα τοῦ 41ου Κανόνος τῆς Πενθέκτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου: «Τούς ἐν πόλεσιν, ἤ χωρίοις, ἐν ἐγκλείστραις βουλομένους ἀναχωρεῖν, καί ἑαυτοῖς προσέχειν, πρότερον ἐν Μοναστηρίῳ εἰσιέναι δεῖ, καί τήν ἀναχωρητικήν παιδοτριβεῖσθαι διαγωγήν, καί ἐπί τριετῆ χρόνον τῷ τῆς Μονῆς ἐξάρχοντι ἐν φόβῳ Θεοῦ ὑποτάττεσθαί, και τήν κατά πάντα, ὡς προσῆκεν, ὑπακοήν ἐκπληροῦν, καί οὔτως ὁμολογοῦντας περί τῆς ἐν τῷ τοιούτῳ βίῳ προαιρέσεως, καί ὡς ἐξ ὅλης καρδίας ἐκουσίως τοῦτον ἀσπάζονται, ὑπό τοῦ κατά τόπον δοκιμάζεσθαι προέδρου. Εἴθ' οὔτως, ἐφ’ ἕτερον ἐνιαυτόν, ἔξωθεν προσκαρτερεῖν τῆς ἐγκλείστρας, ὡς ἄν ὁ σκοπός αὐτῶν πλειόνως φανερωθείη. Τηνικαῦτα γάρ πληροφορίαν παρέξουσιν, ὡς, οὐ κενήν θηρώμενοι δόξαν, ἀλλά δι’ αὐτό τό ὄντως καλόν τήν ἡσυχίαν ταύτην μεταδιώκουσι. Μετά δέ τήν τοσούτου χρόνου συμπλήρωσιν, εἰ αὐτῇ προαιρέσει ἐμμένοιεν, ἐγκεκλεῖσθαι αὐτούς, καί μηκέτι τούτοις ἐξεῖναι, ὅτε βούλονται, τῆς τοιαύτης καταμονῆς ἀφίστασθαι, ἐκτός εἰ μή διά κοινήν λυσιτέλειαν, καί ὠφέλειαν, ἤ ἑτέραν ἀνάγκην πρός θάνατον αὐτούς βιαζομένην, πρός τοῦτο ἕλκοιντο, καί οὕτω, μετ' εὐλογίας τοῦ κατά τόπον Ἐπισκόπου. [...]».
Print Friendly, PDF & Email

† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)

  • Βιογραφικό
    • Βιογραφικό
    • Ἰδιόχειρος Διαθήκη
    • Αὐτοβιογραφικά
    • Προσωπικότητα
    • Νεκρολογίες
  • Ἐκλογή
  • Ἐκλογή Ἐπισκόπων
  • Ἱστορικά
  • Ποιμαντικό Ἔργο
    • Ποιμαντικό Ἔργο ὡς Ἀρχιεπίσκοπος
      • Σχέδιο ἀναδιοργανώσεως τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
      • Ἑτερόδοξοι
    • Ἐκκλησιαστική περιουσία
  • Ὁμιλίες
    • Ποιμαντικές
    • Ἐπετειακές
    • Ὁμιλίες περιστασιακές
  • Ἄρθρα
    • Ὁ ἀγώνας Ὀρθοδοξίας κατά ἀθεΐας
    • Πρός μαθητές...
  • Συγγραφικό Ἔργο
  • Ἐπιστολές

Ἡμερολόγιο Ἄρθρων

  • ► 2021 (20)
    • ► Ιανουάριος (20)
      • • Κήρυγμα Αγίου Αθανασίου
      • • Προς Χριστόν (2)
      • • Κήρυγμα Κυριακής ΙΒ' Λουκά (Δέκα λεπρών)
      • • Η ολοκληρία της ζωής
      • • Η ολοκληρία της ζωής (2)
      • • Αρχίζοντας αμέσως
      • • Παρακλητικόν
      • • Εκκλησία σήμερα; (2)
      • • Η νέμεση της ιστορίας
      • • Πόσο θα περιμένουμε;
      • • Η μυστική χάρη
      • • Κήρυγμα Κυριακής μετά τα Φώτα
      • • Το οδοιπορικό μιας μοναχής
      • • Η ιερατική λειτουργία του Προδρόμου
      • • Το ένα και σπουδαίο
      • • Η παθολογία της Συνοδικής απορρύθμισης
      • • Λατρεία και Βίβλος
      • • Δἐησις εν τη νόσω
      • • Κήρυγμα Κυριακής προ Φώτων
      • • “Τι εστιν άνθρωπος;”
  • ► 2020 (337)
    • ► Δεκέμβριος (39)
      • • Ποιό από τα τρία;
      • • Ξόδεμα;
      • • Ξόδεμα; (2)
      • • Το πρόσωπο του Ιησού
      • • Άλλη
      • • Σκοταδιστική πτώχευση
      • • Ένα μέρος για τους φτωχούς
      • • Κήρυγμα Κυριακής μετά την Χριστού Γέννηση
      • • Το βαθύτερο νόημα των Χριστουγέννων
      • • Η πύλη της αγάπης
      • • Η πύλη της αγάπης (2)
      • • Τρία σπουδαία πράγματα
      • • Δέησις προς τον Χριστόν
      • • «Εις εαυτόν»
      • • Η μεγάλη εκτροπή
      • • Η μεγάλη εκτροπή (2)
      • • Κήρυγμα Κυριακής προ της Χριστού Γεννήσεως
      • • Η "ανία" της ευμάρειας
      • • Εις εαυτόν
      • • Ποιό βάζουμε πρώτο;
      • • Έλλειμμα κρίσης ή έλλειμα συνέπειας;
      • • Η ελπίδα μου
      • • Επικοινωνιακή απάτη (2)
      • • Τα δυο μοτίβα
      • • Το πραξικόπημα
      • • Βαδίζοντας με τον Χριστό
      • • Κήρυγμα Κυριακής ΙΑ' Λουκά
      • • Το βαθύ τραύμα
      • • Φωνή θρηνούντων ποιμένων
      • • Το είδωλο της εποχής μας
      • • Το είδωλο της εποχής μας (2)
      • • Μοναχικοί οδοιπόροι
      • • Θρήνος
      • • Για να γίνωμε άφοβοι
      • • 2004 μετά Χριστό...
      • • Κήρυγμα Κυριακής Ι' Λουκά
      • • Η ενότητα της Ορθοδοξίας
      • • Εμπλοκή και διαπλοκή
      • • Πήχης προόδου!!!
    • ► Νοέμβριος (35)
      • • Στον υπουργό της Δικαιοσύνης κ. Χατζηγάκη
      • • Καμουφλαρισμένη δειλία
      • • Αδελφοσύνη
      • • Το «τραύμα» της αγάπης
      • • Κήρυγμα Κυριακής ΙΓ' Λουκά
      • • Κριτική-αυτοκριτική
      • • Ανώμαλη προσγείωση
      • • Θρήνος προς τον Χριστόν
      • • Η εκλογή του Ιερωνύμου
      • • Ο Νέος Αρχιεπίσκοπος
      • • Παγκοσμιοποίηση και Εκκλησία
      • • Ιστορικά αποτυπώματα
      • • Κήρυγμα Αποστολικό Κυριακής 24ης
      • • Υπάρχει έλεγχος ποιότητας;
      • • Κήρυγμα Εισοδίων της Θεοτόκου
      • • "Η μέριμνα η καθ' ημέραν"
      • • Η αξία της μικρής θυσίας
      • • Τρία πορτρέτα Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χριστόδουλος
      • • Μαθητεία στο σχολείο της ερήμου
      • • Προς Χριστόν
      • • Απόσταγμα σοφίας
      • • Κήρυγμα Κυριακής 23ης
      • • Τρία πορτρέτα
      • • Υπόδειγμα φιλανθρωπίας
      • • Το κέντρισμα
      • • Θυσίαν αινέσεως
      • • Πόθος του θανάτου
      • • Το ιστορικό απόκτημα
      • • Κήρυγμα Κυριακής Ζ' Λουκά (Αιμορρούσης)
      • • Υπόδειγμα αγάπης
      • • Ο φόβος της μικρής θυσίας
      • • Ο κώδικας της αγάπης
      • • Το αλφαβητάριο της προσευχής
      • • Γνήσια αγάπη
      • • Όραμα με απόρρητη ταυτότητα
    • ► Οκτώβριος (34)
      • • Η αγωνία του Αρχιεπισκόπου
      • • Η πνοή του Θεού
      • • Καταφιλήσω...
      • • Αμοιβαία πιστότητα και εκσυγχρονισμός
      • • Πατήματα και στραβοπατήματα
      • • Τρία πορτρέτα
      • • Επικήδειος Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσοστόμου Β'
      • • Η λαϊκή απόρριψη
      • • Εκκλησία σήμερα;
      • • Κήρυγμα Κυριακής Στ' Λουκά
      • • Ο στεναγμός ενός μάρτυρα
      • • Η αδόκιμη δοκιμή
      • • Ανήκουμε στον Εσταυρωμένο
      • • Ο Αρχιεπίσκοπος πρώην Αθηνών Ιερώνυμος-Βιογραφικά στοιχεία
      • • Θρήνος
      • • Προσέγγιση στο μυστήριο της Εκκλησίας
      • • Το όραμα της "κοινωνίας"
      • • Επιλογές... "στο πόδι"
      • • Ελπίδα αιώνιας ζωής
      • • Προς το Δ' Πανελλήνιον Συνέδριον Θεολόγων
      • • Δἐησις προς Χριστόν τη επαύριον
      • • Λαός του Θεού
      • • Δυό πλάνα
      • • Κήρυγμα Κυριακής Σπορέως (Δ' Λουκά)
      • • Επικαλούμαι την κρίση σας
      • • Τό "όχι" του Αρχιεπισκόπου Χρυσάνθου
      • • Έπεσεν η δρυς
      • • Εκλογή Μητροπολιτών επί Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου
      • • Η αγωνία ενός ιερέως
      • • Εκσυγχρονισμός ή μιμητισμός;
      • • Οι κοινές μας επιφυλάξεις
      • • Η άλλη δίαιτα
      • • Κήρυγμα Κυριακής Β' Λουκά
      • • Ομιλία αρχιεπ. Ιερωνύμου Α' σε συνέδριο Ελλήνων που ζουν στην Αμερική
    • ► Σεπτέμβριος (34)
      • • Λόγος περί διαφθοράς
      • • Μνησθείη Κύριος ο Θεός
      • • Πρόταση ζωής, ή πρόταση χλιδής;
      • • Κοινές διαδρομές
      • • Το Άγιο Πνεύμα
      • • Ο Αρχιεπίσκοπος της Αγάπης
      • • Κήρυγμα Κυριακής Α' Λουκά
      • • "Λέγουσι και ου ποιούσι"
      • • Γράμματα σ' ένα νέο Ιερέα
      • • Το σκάφος της Εκκλησίας
      • • Σημαίες δίχως ταυτότητες
      • • Το παράσημο
      • • Επιστολή αρχιεπ. Ιερωνύμου για πολιτικούς κρατουμένους-1970
      • • Η καταγγελία της σιμωνίας
      • • Κήρυγμα Κυριακής μετά την Ύψωση
      • • Γίνε ιερεύς μου
      • • Πιέσεις-εμπολκαί-αναστολαί
      • • Πρόοδος ή συντήρηση;
      • • Προς εσπέραν θρήνος
      • • Επιστολή αρχιεπ. Ιερωνύμου για πολιτικούς κρατουμένους-1969
      • • Αγιασμός
      • • Η Πύλη του ουρανού
      • • Κήρυγμα Κυριακής προ της Υψώσεως
      • • Πατριαρχικαί νουθεσίαι
      • • Λαχανιασμένοι δρομείς
      • • Τα γραπτά μένουν. Και προδίδουν.
      • • Η εκδημία του π. Αρχιεπισκόπου Αθηνών (Ιερωνύμου Α')
      • • Άλλο
      • • Στοχασμοί του Σαββάτου
      • • Προσευχόμενοι
      • • Κήρυγμα Αποστολικό Κυριακής 13ης
      • • Μάταιος μόχθος
      • • Ευχή Εωθινή
      • • Κάλεσμα σε πνευματική επιστράτευση
    • ► Αύγουστος (41)
      • • Συναγμένοι στην Ευχαριστία
      • • Κήρυγμα Αρχής Ινδίκτου
      • • Έγκληση κατά των Συνοδικών Αρχιερέων για την κηδεία του Λαρίσης Θεολόγου
      • • Το κολύμπι στην ακροθαλασσιά
      • • Τότε και τώρα!
      • • Κήρυγμα Κυριακής ΙΒ' Ματθαίου (Πλούσιου νεανίσκου)
      • • Θύμιση του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου
      • • Ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ μοχλός της δικτατορίας
      • • Γιατί οι εκρήξεις;
      • • Το "ενέχυρο"
      • • Το πολίτευμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας
      • • Ικετήριον
      • • Στην παρυφή του παράλογου
      • • Θεία Κοινωνία
      • • Εμπειρίες ιατρού με τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο
      • • Εις τόν πονηρόν
      • • Από το ίδιο εφαλτήριο
      • • "Ας σκεφτόμαστε τα άνω"
      • • Επιλογές ευθύνης
      • • Νοσούντος ευχή προς Χριστόν
      • • Ευθύνη των δημοσιογράφων
      • • Κήρυγμα Παράκλησης - Οι ζάλες του βίου
      • • Ομολογία πίστεως
      • • Κήρυγμα Παράκλησης - Χαρά
      • • Ενταγμένη και στρατευμένη αθεΐα
      • • Κήρυγμα Παράκλησης - Μεσιτεία
      • • Προς τους φθονούντας
      • • Κήρυγμα Παράκλησης - Ελπίδα
      • • Μια μεγάλη μορφή
      • • Η διελκυστίνδα
      • • Κήρυγμα Παράκλησης - Αθυμία
      • • Η θεοποίηση της εξουσίας
      • • Κήρυγμα Παράκλησης - Βοήθεια
      • • Τα δυό ντοκουμέντα
      • • Ομιλία στη Ριζάρειο Σχολή για τον Αθηνών Χρυσόστομο Παπαδόπουλο
      • • Κήρυγμα Παράκλησης - Παρρησία
      • • Κοινωνία ή απομόνωση;
      • • Κήρυγμα Παράκλησης - Θεία Αγάπη
      • • Ασυμμάζευτη έπαρση
      • • "Κοινωνία"... δίχως κοινωνία
      • • Ειδική μέριμνα υπερηλίκων
    • ► Ιούλιος (36)
      • • Φύλλα μητρώου
      • • Εκκλησία και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός
      • • Ο αρχιεπίσκοπος της Συγγνώμης
      • • Ο δικαιωμένος αδικαίωτος
      • • Γιατί;...
      • • Εκλογή Λαρίσης Θεολόγου
      • • Η αποστολή των Θεολόγων και η ευθύνη απέναντι στη νεολαία
      • • Προς Κανονολόγους παραχαράκτες
      • • Από την αγνωσία στη γνώση
      • • Λυπηρό!
      • • Κρίσεις στο ταμείο της ιστορίας
      • • Οι ανάγκες του ανθρώπου και η πίστη
      • • Η πλασματική παγγνωσία μας
      • • Προφήτου Ηλιού (Θ. Λειτουργία)
      • • Αρχή και τέλος
      • • Ο Προκαθήμενος της Αγάπης
      • • Ζητώ πιστή αποτύπωση της ιστορίας
      • • Κυριακή Πατέρων Δ' Οικουμενικής Συνόδου
      • • Η οδυνηρή εμπειρία μου
      • • Μιά γενιά χάνεται
      • • Μήνυμα για τον ιερέα του Θεού του Υψίστου
      • • Έμπονη διάγνωση
      • • Η προσωπικότης του κοινωνικού εργάτου
      • • Κυριακή Ε' Ματθαίου
      • • Αθεϊσμός σκοπιμότητας;
      • • Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Ο προσδοκώμενος
      • • Κυριακή 5η
      • • Ιστορικός ισολογισμός
      • • Ιερώνυμος ο κλητός του Θεού
      • • Διαφωτιστές και σκοταδιστές
      • • Ιδιόχειρος Διαθήκη αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου
      • • Η κοινή αγωνία
      • • Ό,τι και να γράψη κανείς...
      • • Κατάθεση συντριβής
      • • Κυριακή Δ' Ματθαίου
      • • Η Σύνοδος του Αρχ. Ιερωνύμου για την Οικουμενική Κίνηση
    • ► Ιούνιος (19)
      • • Μια αμερόληπτη κρίση...
      • • Μιμηταί μου γίνεσθε...
      • • Κυριακή Γ' Ματθαίου
      • • Κυριακή 2η
      • • Αδύνατο, χωρίς την αγάπη
      • • Οι ασεβείς και οι δίκαιοι
      • • Άλλη εις ταυτό προσευχή
      • • Απόκτηση της αληθινής πίστεως
      • • Κυριακή Αγίων Πάντων
      • • Αγάπη και πίστη
      • • Άλλη περί ευοδίας προσευχή
      • • Η πικρία του πληρώματος
      • • Επανάπαυση στο θείο έλεος
      • • Στη σκιά του Σταυρού
      • • Δόξα στο Θεό
      • • Και ένα υστερόγραφο
      • • Πάθη
      • • Μνήμη Δικαίου Ιερώνυμος Κοτσώνης Ο Αρχιεπίσκοπος της αγάπης
      • • Θεογνωσία
    • ► Μαϊος (38)
      • • Ο Τρισάγιος ύμνος
      • • Κυριακή Πατέρων Α' Οικουμενικής Συνόδου
      • • Ιερώνυμος καί εκλογές επισκόπων 2
      • • “Ρήματα ζωής αιωνίου”
      • • Ιερώνυμος και εκλογές επισκόπων
      • • Κυριακή Πατέρων Α' Οικουμενικής Συνόδου
      • • Θεία Λειτουργία
      • • Εκ βαθέων...(3) Αυτοβιογραφικό
      • • Λυτρωτική Χάρη
      • • Επίκλησις προ της των Γραφών αναγνώσεως
      • • Ύπαρξη του Θεού
      • • Κυριακή Τυφλού
      • • Ο Λαρίσης Θεολόγος Ο στεφανωμένος μάρτυρας
      • • Θυμίαμα, στόν ιερομάρτυρα της Λαρίσης Θεολόγο
      • • Στόμα της Αλήθειας
      • • Μνήμη δωρεών
      • • Ευχαριστήριον
      • • Θεία Κοινωνία εν μέσω πανδημίας
      • • Αγάπη και προσφορά
      • • Θεία Λειτουργία
      • • Κυριακή Σαμαρείτιδος
      • • Αρετή
      • • Ύμνος άλλος
      • • Σχέση αγάπης
      • • "Θεοδίδακτοι..."
      • • Ο νους μας στο Θεό
      • • Το ήθος της Ορθοδοξίας
      • • Ισοτιμία ανθρώπων
      • • Κυριακή Παραλύτου
      • • Η αλήθεια σχετικά με τά περί παραιτήσεως του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου (Χατζησταύρου)
      • • Τέλεια αγάπη
      • • "Ο πάμπλουτος επαίτης"
      • • Θεία Κοινωνία
      • • Η καπηλεία...
      • • Η μεσιτεία των Αγίων
      • • Ο κοινός παρανομαστής
      • • Κυριακή Μυροφόρων
      • • Καθαρή συνείδηση
    • ► Απρίλιος (48)
      • • Ειρήνη και χαρά
      • • Ύμνος εις τον Θεόν
      • • Η εκζήτηση του ελέους
      • • Τα ξηλώματα
      • • Τα ξηλώματα
      • • Το έλεός σου, Κύριε
      • • Η άλλη όψι του εκκλησιαστικού προβλήματος
      • • Η άλλη όψι του εκκλησιαστικού προβλήματος
      • • Το Κύριε ελέησον
      • • Κυριακή του Θωμά
      • • Ο λαός έχει μνήμη
      • • Κύριε ελέησον
      • • Δυναμικό καί δυναμισμός
      • • Η ειρήνη
      • • Τα κίνητρα της αγάπης
      • • Μια προφητική φωνή
      • • Αναστάσιμη εμπειρία
      • • Ιερά Αναγνώσματα
      • • Γευόμαστε την ειρήνη
      • • Εγκληματούν οι αρχιερείς;
      • • Δοξολογική λατρεία
      • • Tά νυσταγμένα μας μάτια
      • • Αλληλένδετα
      • • Στόν κολοφώνα της «ορθοπολιτικής» ζούγκλας
      • • Προσευχή και αγάπη
      • • Κήρυγμα Κυριακής Βαΐων
      • • Αποστολική παράδοση καί παραχάραξη
      • • Η δοξολογία του Κυρίου
      • • Συνοδικές ακυρότητες
      • • Μίμηση Χριστού
      • • "Λέγουσι και ου ποιούσι..."
      • • Η εκούσια στέρηση
      • • Mύρο πνευματικής ευωδίας
      • • Βιογραφικό Τρίκκης καί Σταγών Σεραφείμ
      • • Βιογραφικό Ζακύνθου Αποστόλου
      • • Βιογραφικό Παραμυθίας Παύλου
      • • Βιογραφικό Δημητριάδος Ηλία
      • • Βιογραφικό Χαλκίδος Νικολάου
      • • Βιογραφικό Κιλκισίου Χαρίτωνα
      • • Βιογραφικό Διδυμοτείχου Κωνσταντίνου
      • • Βιογραφικό Αλεξανδρουπόλεως Κωνστάντιου
      • • Βιογραφικό Θεσσαλονίκης Λεωνίδα
      • • Βιογραφικό Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντίνου
      • • Βιογραφικό Λαρίσης Θεολόγου
      • • Κήρυγμα Κυριακής Ε΄ Νηστειών
      • • Προχωρούμε και νικάμε
      • • Ένοχη ανοχή!!!
      • • Ο αδιάσπαστος δεσμός
    • ► Μάρτιος (12)
      • • Μπροστά σέ Κείνον
      • • Mνήμη Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου
      • • Αμφισβήτηση καί... αμφισβήτηση
      • • Αμφισβήτηση καί... αμφισβήτηση
      • • Κήρυγμα Κυριακής Δ΄ Νηστειών
      • • Ο Mακαριστός Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ήταν εκλεκτός τίνος;
      • • Κήρυγμα Δ' Χαιρετισμών
      • • Μισή αλήθεια... γεμάτο ψέμα
      • • Δ΄ Κυριακή Νηστειών
      • • Κήρυγμα Κυριακής Σταυροπροσκυνήσεως (Γ΄ Νηστειών)
      • • Κήρυγμα Κυριακής Β΄ Νηστειών
      • • "Απόφαση" χωρίς ψηφοφορία
    • ► Φεβρουάριος (1)
      • • Κηρύγματα - Επίκαιρα
  • ► 2019 (302)
    • ► Δεκέμβριος (37)
      • • Φωτογραφίες Χαλκίδος Νικολάου
      • • Φωτογραφίες Τρίκκης Σεραφείμ
      • • Φωτογραφίες Παραμυθίας Παύλου
      • • Φωτογραφίες Λαρίσης Θεολόγου
      • • Φωτογραφίες Κιλκισίου Χαρίτωνα
      • • Φωτογραφίες Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντίνου
      • • Φωτογραφίες Θεσσαλονίκης Λεωνίδα
      • • Φωτογραφίες Ζακύνθου Αποστόλου
      • • Φωτογραφίες Διδυμοτείχου Κωνσταντίνου
      • • Φωτογραφίες Δημητριάδος Ηλία
      • • Φωτογραφίες Αλεξανδρουπόλεως Κωνστάντιου
      • • Το πλαστό όραμα
      • • Τί εστιν άνθρωπος;
      • • Σχέδιον αναδιοργανώσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος (7)
      • • Σχέδιον αναδιοργανώσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος (6)
      • • Σχέδιον αναδιοργανώσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος (5)
      • • Σχέδιον αναδιοργανώσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος (4)
      • • Σχέδιον αναδιοργανώσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος (3)
      • • Σχέδιον αναδιοργανώσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος (2)
      • • Σχέδιον αναδιοργανώσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος (1)
      • • Συνειδησιακός διχασμός
      • • Προσευχόμενοι με τους ύμνους της θείας Λειτουργίας
      • • Μηνύματα... με πολλούς αποδέκτες
      • • Μαζί Σου πάντοτε!...
      • • Κλήρος και λαός
      • • Η φρικτή θυσία
      • • Η συνοδικότητα της Εκκλησίας
      • • Η κοινή μας αγωνία
      • • Η δική μας προσφορά στον Κύριο
      • • Η Αναστάσιμη θεία Λειτουργία
      • • Εμπειρίες αιώνων
      • • Διάλογος με την ύπαρξή μου
      • • Βαβέλ και Πεντηκοστή
      • • Αποστολική Διαδοχή
      • • Αποστολική Διαδοχή
      • • Ανάσταση όλων των αγαπημένων μας
      • • Ανάστα, ο Θεός, κρίνον την γην...
    • ► Οκτώβριος (11)
      • • Και Συνοδική πράξι
      • • Η αποστολική γνησιότητα
      • • Κληρονομιά ο διχασμός
      • • Τα ταξίματα
      • • Περί Μοναστηριού και "Εγκλείστρας"
      • • Μια τρελή πρόταση
      • • Ελπίδα Αναστάσεως
      • • Εκκλησία και Θεσμοί
      • • Αγάπη στον άνθρωπο
      • • Η κούρσα
      • • Σχέση αδελφωσύνης
    • ► Σεπτέμβριος (35)
      • • Ουχ ούτως έσται εν υμίν...
      • • Μίσος και αγάπη
      • • Το μονοπάτι της υπέρβασης
      • • Το μίσος
      • • Απελευθέρωση από τα ειδωλικά σχήματα
      • • Το υπερούσιο φως
      • • Κωνστάντιος Χρόνης Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως
      • • Κωνστάντιος Χρόνης Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως
      • • Το άπειρο φως
      • • Ορθός λόγος-Πίστη
      • • Αγάπη και γνώση
      • • Ιδιόγραφη Διαθήκη του Μητροπολίτου Αττικής και Μεγαρίδος Νικοδήμου
      • • Ο Επίσκοπος και η Εκκλησία
      • • Η σταυρωμένη αρχιερωσύνη μου (2) Αυτοβιογραφικό
      • • Ολοκληρωτικό δόσιμο
      • • Μας λείπει...
      • • Φυσική εκδήλωση
      • • Η σταυρωμένη αρχιερωσύνη μου (1) Αυτοβιογραφικό
      • • Η εμπειρία της πίστης
      • • Σταυρωμένος Μέγας Αρχιερέας και Σταυρωμένη Αρχιερωσύνη
      • • Απάθεια
      • • Θρόμβοι αίματος
      • • Η ελπίδα
      • • Άξιος εργάτης της Εκκλησίας
      • • Η εγκράτεια είναι απελευθέρωση
      • • Στον απόηχο της Κοιμήσεώς του
      • • Φόβος Θεού
      • • Σταυρωθήτω
      • • Η πνευματική λειτουργία της πίστης
      • • Στιγμές αδυναμίας
      • • Αγάπη και πνευματική ζωή
      • • Μνημόσυνο διωγμών και εξορίας
      • • Το μυστήριο της θείας Αγάπης
      • • Στην Κουκουσό της Πάρνηθας
      • • Το χάρισμα του Αγίου Πνεύματος
    • ► Αύγουστος (26)
      • • Και νυν άγοις εσθλόν επί τέρμα πορείας
      • • Υποκατάστατα αγάπης
      • • Σελίδες αυτοκριτικής
      • • Οι Άγιοι
      • • Ο πόλεμος
      • • Μετοχή στην αποκάλυψη του Θεού
      • • Το ιερότερο και δυσκολότερο έργο
      • • Πίστη στην Ανάσταση
      • • Διά πίστεως περιπατούμεν...
      • • Μη στενάζετε εναντίον του άλλου
      • • Η έγκληση
      • • Όλα όσα κάνετε, ας γίνονται με αγάπη
      • • Προσωπικοί προβληματισμοί
      • • Θα καταδιωχθούν όλοι οι ευσεβείς;
      • • Προσοχή! Κυκλοφορούν σχισματικοί επίσκοποι
      • • Πειστήρια αναστάσεως
      • • Η έκτη αίσθηση
      • • Η αξία "άνθρωπος"
      • • Η αξία “άνθρωπος”
      • • Ο κλειστός ορίζοντας
      • • Δίψα ψυχής
      • • Άγιοι Πατέρες: φωτεινοί οδηγοί
      • • Η πλατειά αγάπη
      • • Ο παράδεισος των Γραφών
      • • Η ανταπόκριση του Κυρίου
      • • Παρακλήσεις στη Μονή Νέου Στουδίου
    • ► Ιούλιος (34)
      • • Η κατανόηση του Θεού
      • • Η απιστία και η πίστη
      • • Το παράθυρο του Θεού
      • • Η προσευχή
      • • Το αξίωμα-γέφυρα
      • • Συνδαιτημόνες, όχι θεατές
      • • Τα όρια του ορθού λόγου
      • • Το καλλιτέχνημα του Θεού
      • • Η καταξιωμένη ηγεσία
      • • Η διαφορά με την άλογη κτίση
      • • Το παρασκήνιο...
      • • Σκύψε, αδελφέ μου, στη Φάτνη...
      • • Σκύψε, αδελφέ μου, στη Φάτνη...
      • • Η αποκάλυψη
      • • Η σωτήρια κίνηση
      • • Ο ανθρώπινος στεναγμός
      • • Ο κόσμος του πνεύματος
      • • Εις εαυτόν
      • • Ένα θαύμα
      • • Υπεύθυνοι διαχειριστές
      • • Το μεγαλύτερο θαύμα
      • • Άρχων επλάσθης
      • • Πληρότητα και αιωνιότητα
      • • Πανήγυρις Ιεράς Μονής Νέου Στουδίου
      • • Η διαλεκτική των Πατέρων
      • • Η πρωταρχική αγωνία
      • • Εκτίμηση ή υποτίμηση;
      • • Κραυγαλέα αντίφαση
      • • Η Χαοτική απόσταση
      • • Ουδέν άνθρωπος και μέγα άνθρωπος
      • • Τα πρώτα σημάδια
      • • Η ψηλάφηση του κάλλους
      • • Η αναγνώριση των προσόντων μας
      • • Νυν πάντα πεπλήρωται φωτός
    • ► Ιούνιος (9)
      • • Χάρτης
      • • Η έκτη αίσθηση
      • • Περιφέρουμε την εικόνα του Θεού
      • • Μιλούν οι εικόνες του ναού
      • • Η κίνηση στη λατρεία
      • • Ευθύνη-Εξουσία-Ελευθερία
      • • Το ατίμητο δώρημα
      • • Η πλαστή ταυτότητα
      • • Ποίημα λογικόν
    • ► Μαϊος (26)
      • • Κηρύγματα - π. Μάξιμος
      • • Κήρυγμα Κυριακής Σαμαρείτιδος
      • • Συμμετοχή στη λατρεία κυρίως με την ψυχή
      • • Μυστήριο αλλά όχι ακαθόριστο η θ. Λειτουργία
      • • Να ξαναγυρίσουμε στα λόγια του Κυρίου
      • • Το κέντρο της Εκκλησίας
      • • Εις παράταξιν μάχης
      • • Ραγιά ξύπνα
      • • Η δουλωμένη Εκκλησία. Το καταχθόνιο σχέδιο.
      • • Ξενόφερτη εισβολή
      • • Η ακαταμάχητη Ελληνική Ορθοδοξία
      • • Μαχητική Ορθοδοξία
      • • Και οι τριακόσιοι!
      • • Ημών το Πολίτευμα
      • • Και τώρα θα περιμένουμε πότε θα γίνουν εκλογές;
      • • Κυριακή Παραλύτου
      • • Θεμέλιο μετανοίας
      • • Η αλήθεια τρομάζει
      • • Το μικρό δίπτυχο
      • • Η συμμετοχή όλης της Εκκλησίας
      • • Η ρουτίνα στην πνευματική ζωή
      • • Η Ιεραρχία. Σώμα χαρισματικό ή ομάδα ασύδοτης εξουσίας;
      • • Δυο οδηγητικά κείμενα
      • • Δικαιοσύνη δυο ταχυτήτων
      • • Ο Μοναχισμός στην Ορθοδοξία
      • • Συνδέομαι μαζί Του
    • ► Απρίλιος (30)
      • • Ο εκκολαπτόμενος «ανθρωποβόρος» Νέος Κόσμος
      • • Αναστάσιμο μήνυμα της Ιεράς Μονής Στουδίου
      • • Αργύρια ικανά έδωκαν...
      • • Μεγάλη Εβδομάδα στη Μονή Νέου Στουδίου
      • • Η Θεία Λειτουργία είναι πηγή ζωής
      • • Το γλωσσόκομον
      • • Κηρύγματα - μ. Ιγνάτιος
      • • Κηρύγματα - π. Ειρηναίος
      • • Ο «Εκτρωσικός» Δημογραφικός Μαρασμός των Ελλήνων
      • • Κραυγή οδύνης (2)
      • • Κραυγή οδύνης
      • • Συγχωρεί όσους τον πίκραναν
      • • Αγάπη στην Εκκλησία
      • • Περί εκκλησιολογικών και εκκλησιαστικών θεμάτων
      • • Κήρυγμα Ε΄ Νηστειών
      • • Ο λαός ξυπνάει
      • • Έμπνευσι ή καταναγκασμός;
      • • Προτεσταντισμός και Φεμινισμός
      • • Ίση αγάπη σε όλους
      • • Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία στη Μονή Νέου Στουδίου
      • • Προσευχή και αγάπη στο Θεό
      • • Μεγάλος Κανόνας στη Μονή Νέου Στουδίου
      • • Αγάπη στα φθαρτά ή στον Κύριο;
      • • Οι διωγμοί των επισκόπων
      • • Οι διωγμοί των επισκόπων
      • • Κυριακή Δ΄ Νηστειών
      • • Κύρος ή γόητρο;
      • • Η έκβασι της αναστροφής
      • • Ο πειρασμός των δημοσίων σχέσεων
      • • Μίσος προς την αμαρτία
    • ► Μάρτιος (36)
      • • Ευθιξία
      • • Εξαετές μνημόσυνο Μητροπολίτη Αττικής και Μεγαρίδος Νικοδήμου
      • • Κήρυγμα Γ΄ Νηστειών
      • • Η ασυλία της σιωπής
      • • Χρωστάτε εξήγησι
      • • Δανεική μίτρα σε χειροτονία επισκόπου;
      • • Χαιρετισμοί της Θεοτόκου
      • • Κάθε Κυριακή Εκκλησιασμός
      • • Άμβων ή πασαρέλα;
      • • Κυριακή Β' Νηστειών
      • • Καταργήθηκε το Αυτοκέφαλο;
      • • Το προδομένο ράσο
      • • Ο πειρασμός της «Pώμης»
      • • Αγάπη: βασική επιλογή ζωής
      • • Σημερινοί ιεραπόστολοι
      • • Ο άνθρωπος μετά την ενανθρώπιση του Θεού
      • • Πάντοτε να χαίρεστε
      • • Κυριακή της Ορθοδοξίας
      • • Το “μείζον” θέμα
      • • Γνωρίσματα πίστεως
      • • Μεταμεσονύκτια αγωνία ενός Ποιμενάρχη
      • • Γεύτηκα το γλυκό δάκρυ
      • • Δεν ήταν ο εκλεκτός της Χούντας ο Ιερώνυμος
      • • Χουντικός ο Ιερώνυμος (Κοτσώνης);
      • • Επιστημονικό και συγγραφικό έργο Ιερωνύμου
      • • Κυριακή Τυρινής
      • • Υψηλός δείκτης δημοτικότητας
      • • Η γνώσις φυσιοί, η δε αγάπη οικοδομεί
      • • Η μητρότητα στο νεωτερικό «άφυλο» κόσμο
      • • Η προσέγγιση του αοράτου
      • • Επιστροφή στις πηγές
      • • Διωγμός: γνήσιος τρόπος ζωής
      • • Η θεολογική αναιμία
      • • Μετάνοια, Mεταβίβασι της ευθύνης
      • • Το θυμίαμα της αθεΐας
      • • Το εύρος της παράδοσης
    • ► Φεβρουάριος (58)
      • • Κυριακή Απόκρεω
      • • Έχει ο Θεός
      • • Η μεταλλαγμένη θρησκευτικότητα
      • • Πρόσωπο πρός πρόσωπο
      • • Η φυγάδευση της ειρήνης
      • • Η διαπλοκή της αγάπης
      • • Αγαπάτε αλλήλους
      • • Η Χάρι της μυστικότητας
      • • Η διαφήμισι
      • • Συνοδική συνείδησι
      • • Διάσημοι και άσημοι
      • • Το όραμα της σύνθεσης
      • • Ουκ ερίσει ουδέ κραυγάσει...
      • • Η μετάνοια
      • • Μη ρυπαίνετε το καλλιτέχνημα
      • • Ερήμην του λαού;
      • • Η υπακοή
      • • Το κόστος της «ευπρέπειας»
      • • Το κόστος της «απρέπειας»
      • • Το νέο ήθος
      • • Συνδιδασκαλίτης
      • • Εν “λόγῳ” και εν “διαλόγῳ”
      • • Νεοχωρίτης
      • • Περιπατείν εν αληθεία
      • • Ιδιωτικοποίηση ή κοινωνία;
      • • Ιστορικό Ιεράς Μονής
      • • Βιογραφικό Αττικής Νικοδήμου
      • • Βιογραφικό Ιερώνυμου Κοτσώνη
      • • Κηρύγματα - Παρακλήσεις
      • • Κηρύγματα - Χαιρετισμοί
      • • Καλώς ορίσατε
      • • Εκδόσεις Σπορά - Άλλοι συγγραφείς
      • • Εκδόσεις Σπορά - Διηγήματα
      • • Εκδόσεις Σπορά - Υπαρξιακές ανησυχίες
      • • Εκδόσεις Σπορά - Σχολιασμός της εκκλησιαστικής επικαιρότητας
      • • Εκδόσεις Σπορά - Σύγχρονη εκκλησιαστική ιστορία
      • • Εκδόσεις Σπορά - Ορθόδοξοι προσανατολισμοί
      • • Εκδόσεις Σπορά - Πατέρες και σύγχρονη ζωή
      • • Εκδόσεις Σπορά - Ομιλητικά βοηθήματα
      • • Εκδόσεις Σπορά - Μοναχικός βίος
      • • Φωτογραφίες Μητροπολίτου Αττικής και Μεγαρίδος Νικοδήμου
      • • Επικοινωνία
      • • Ραδιοφωνικές Συζητήσεις
      • • Κηρύγματα - Αποστολικά - Κυριακών
      • • Κηρύγματα - Μηναίο
      • • Κηρύγματα - Μάρκος
      • • Κηρύγματα - Ματθαίος
      • • Κηρύγματα - Ιωάννης
      • • Κηρύγματα - Λουκάς
      • • Εκδόσεις Σπορά - Εκκλησιολογία
      • • Εκδόσεις Σπορά - Ιερατικά
      • • Εκδόσεις Σπορά
      • • Ελεύθερη Πληροφόρηση
      • • Φωτογραφίες Ιεράς Μονής Νέου Στουδίου
      • • Εκδόσεις Σπορά - Λειτουργική Θεολογία
      • • Κηρύγματα - Αποστολικά - Πεντηκοστάριο
      • • Κηρύγματα - Αποστολικά - Μηναίο
      • • Κηρύγματα - Αποστολικά - Τριώδιο
Ἀρχική