† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Μητροπολίτου Ἀττικῆς καί Μεγαρίδος Νικοδήμου, «Μαθητεία στό σχολεῖο τῆς ἐρήμου», α΄ ἔκδ. (Ἀθήνα: Ἐκδόσεις «ΣΠΟΡΑ»), σελ. 8, 74-85
ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ
...Μερικά ἀπ' τά ἄνθη θά προσπαθήσω νά παρουσιάσω. Νά τά ὀσφρανθῶ κι ἐγώ, νά τά ὀσφρανθοῦν κι οἱ γύρω μου. Ἀπό κεῖ καί πέρα εἶναι εὐθύνη τοῦ καθενός μας νά μαθητέψει μέ ταπείνωση καί μέ ἀγάπη καί νά ἀντλήσει τή σοφή ἐμπειρία καί τήν ἐμπειρική σοφία τῶν ἀσκητῶν τῆς ἐρήμου.
6. Ἴσαμε τήν ἔσχατη ἀναπνοή
«Ἠρώτησαν αὐτόν (τόν Ἀγάθωνα) πάλιν οἱ ἀδελφοί λέγοντες: ποία ἀρετή ἐστι, πάτερ, ἐν ταῖς πολιτείαις, ἔχουσα πλείονα κάματον; λέγει αὐτοῖς: συγχωρήσατέ μοι, λογίζομαι ὅτι οὐκ ἔστιν ἕτερος κάματος, ὡς τό εὔξασθαι τῷ Θεῷ. Πάντοτε γάρ ὅτε θέλῃ ὁ ἄνθρωπος προσεύξασθαι, βούλονται οἱ ἐχθροί ἐκκόψαι αὐτόν, οἴδασι γάρ ὅτι οὐδαμόθεν ἐμποδίζονται, εἰ μή ἀπό τοῦ εὔξασθαι τῷ Θεῷ. Kαί πᾶσαν δέ πολιτείαν ἥν ἄν μετέλθῃ ἄνθρωπος, ἐγκαρτερῶν ἐν αὐτῇ, κτᾶται ἀνάπαυσιν. Tό δέ εὔξασθαι, ἕως ἐσχάτης ἀναπνοῆς ἀγῶνος χρήζει».
Ἡ ἄσκηση τοῦ μεγάλου προνομίου τῆς προσευχῆς πραγματοποιεῖται στό γήπεδο τοῦ μεγάλου ἀγώνα καί συνοδεύεται μέ τόν «πλείονα κάματον». Ὁ διάλογος μέ τό Δεσπότη καί Kύριο, ἡ συνομιλία τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν «ὑπέρ λόγο» καί «ὑπέρ κατάληψη» εἶναι μιά στάση καί μιά πράξη ζωῆς, πού ὑπερβαίνει τά ἀνθρώπινα σχήματα τῆς καθημερινότητας, συναντάει ἐμπόδια, προϋποθέτει πανίσχυρη ἀντίσταση καί τροχιοδρομεῖ στήν περιπέτεια τοῦ ἰσόβιου πολέμου.
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων